Power to the librarian – תפקידים של ספריות, דוגמאות וכלים

תפקידים מסורתיים של הספרייה התמקדו בעניינים שנוגעים לרכש, ארגון אוספים , חיפוש ואחזור מידע למשתמשי הספרייה. בעשורים האחרונים עם הגישה האלקטרונית למשאבי המידע ופיתוח מערכות ידידותיות , קל יותר למשתמש לבצע בעצמו את חיפוש המידע ואחזורו. נוכח מצב זה לעתים ישנה תחושה שאחד התפקידים המסורתיים של הספרנים נשמט מידיהם או לפחות כבר אינו נדרש באותה מידה כמו קודם .

מצב זה הוביל את הספריות לחפש תפקידים חדשים ואכן בעשורים האחרונים מדע המידע והספרנות נמצא בשלבים שונים של הגדרת תפקידים מחדש.

סקירה של תפקידים חדשים , דוגמאות ליישומן וכיצד , אפשר למצוא באתר Power to the Librarian של Elsevier. אמנם באתר מוצעים פתרונות וכלים ליישום של  Elsevier, מה שמקנה לאתר קצת אופי פרסומי אבל בכל זאת מעניין לקרוא וללמוד מהניסיון של אחרים וגם להכיר כלים מתאימים .

תפקידים חדשים פוטנציאליים וניסיון של ספריות ביישומן שמתוארים באתר הם:

האתר מתאר בפירוט ולעתים גם בוידאו את ניסיונן של ספריות שונות ביישום תפקידים אלה. הדגש הוא על שיתוף פעולה עם אנשי הסגל, הסטודנטים ומחלקות נוספות באוניברסיטה כגון המחלקה שאחראית על מענקי המחקר , מחלקת השיווק ושירותי התקשורת באוניברסיטה ועוד. ליד כל אחד מתפקידים אלה מוצגים כלים ושירותים של Elsevier שמסיעים בביצוע. מוזכרים מגוון כלים ושירותים כגון:

Elsevier Training Desk

SciVerse ScienceDirect

SciVerse Scopus

SciVal Suite

SciVerse Hub- Patent search

SciVerse Developers Network

Scopus API

Reaxys

GeoFacets

BrainNavigator

Methods Navigator

SciVal Experts

SciVal Strata

ועוד..

ביקור במוזיאון ובספרייה של יד ושם

ביום רביעי, 21.02.12, השתתפתי עם ספרני אוניברסיטת תל אביב בסיור במוזיאון החדש של יד ושם. המוזיאון נמצא במבנה דמוי מנסרה החודר להר מצדו האחד ונפתח מצדו האחר לנוף ירושלים. המוזיאון מספק מידע ומעניק למבקר מפגש חווייתי עם סיפור השואה. התצוגות כוללות חפצים אישיים,תצלומים אותנטיים, חפצי אמנות מקוריים ועדויות וידאו של ניצולים המדגישות את הסיפורים האנושיים הייחודיים של האוכלוסייה היהודית באירופה באותה תקופה. ההדרכה הועברה בצורה מעניינת ומרגשת.

 בהמשך נפגשנו עם גב' ליאת בן חביב מנהלת מרכז הצפייה. מרכז הצפייה הינו ספרייה דיגיטלית של סרטים ומאגר מידע מקיף בנושא שואה וקולנוע. המרכז פועל במסגרת ספריית יד ושם והוא נמצא בלבו של אתר יד ושם. לב העשייה במרכז הצפייה הוא איסוף וקיטלוג סרטים בנושא השואה. האוסף הוא מיזם בצמיחה ובהתפתחות מתמשכת. המרכז אוסף סרטים מכל הזמנים, מרחבי העולם, בכל שפה ובכל ז'אנר (עלילתי, תיעודי, תכניות טלוויזיה, סרטי חובבים וסרטים אישיים, וידאו-ארט ועוד).

בסוף היום ביקרנו בספריית יד ושם ונפגשנו עם מנהל הספרייה. ספרית יד ושם מהווה את אוסף הפרסומים הגדול ביותר בעולם בנושא השואה: היא כוללת למעלה מ-125.000 כותרים ב-54 שפות. מטרתה של הספרייה היא לאסוף את כל החומר המודפס אודות השואה במטרה להעמידו לרשות ציבור הקוראים ולשמרו לדורות הבאים.

 הזכות לבקר ביד ושם טומנת בחובה חובה – לזכור ולא לשכוח.

שיעורים וחומרי הוראה והדרכה חופשיים ברשת

מספר מקורות ה- OER – מקורות לימוד והוראה חופשיים לשימוש, שימוש מחודש ושיתוף, הולך וגדל. בזמנו כתבתי בבלוג על מספר אתרים שכוללים מידע כזה ביניהם הרשת לחומרי למידה OER COMMONS – מקור חופשי עשיר לחומרי לימוד והוראה ואתרים נוספים.

מאז נוספו מקורות מידע חדשים ויזמות ומודלים חדשים בתחום. דוגמאות למספר יזמות, פלטפורמות ומודלים אחרונים ומתפתחים בתחום:
Mathematics Coaching Consortium – כולל שיעורים בחשבון, אלגברה וגיאומטרייה, מצגות powerpoint ומקורות מידע כלליים. מודל זה בא לתרום לידע של המורים ולעודד שיתוף פעולה.

חברות סטרט-אפ, בדרך כלל יזמות של מרצים וסטודנטים , שמציעות קורסים חופשיים לדוגמה:
Udacity – פלטפורמה חופשית שראשיתה ב- 20 למרץ 2012 ביוזמתו של פרופסור מאוניברסיטת סטנפורד . הפלטפורמה כוללת קורסים בנושאים שקשורים למדעי המחשב.

Coursera – פלטפורמה שפותחה אף היא על ידי מרצים מאוניברסיטאות בארה"ב – אוניברסיטת מישגן, סטנפורד , ברקלי קליפורניה – הקורסים הם בעיקר בנושאי מחשבים , הנושא אנטומיה נמצא בשלבי פיתוח.

GoodSemester– פלטפורמה שראשיתה בפרוייקט של סטודנט.שמטרתה להוות שירות מקוון בענן ללמידה מסוג חדש , לא רק קורסים חופשיים אלא גם פלטפורמה חופשית לבנית קורסים

Faculty Project של Udemy – פלטפורמה שמציעה קורסים מקוונים וחומרים נוספים, רובם חינם, על ידי מיטב המרצים באוניברסיטאות בארה"ב

בבואנו לאתר חומרי למידה ברשת שמספרם הולך וגדל כדאי לזכור מנועי חיפוש ייעודיים לכך, שגם מספרם גדל.
רשימה כזו של מנועי חיפוש אפשר למצוא ב- WikiEducator. מספר דוגמאות למנועי חיפוש כאלה : OpenCourseWare Finder, OER Recommender, Universal Education Search ואחרים.

מנוע חיפוש חדש לחומרי למידה שנמצא עדיין בגרסת אלפא הוא Gooru.

יום עיון : "מתיאוריה אל השדה 2012 – ניהול מידע וידע בעולם משתנה"

המגמה לניהול מידע וידע במכללה האקדמית בית ברל קיימה ביום 1.2.2012 יום עיון בנושא ניהול מידע וידע. יום העיון "מתיאוריה אל השדה 2012 – ניהול מידע וידע בעולם משתנה" התקיים בראשותה של ד"ר גבי דותן וההרצאות  היו מגוונות ועסקו בנושאים שקשורים לתחומי הלימוד השונים במגמה. נושאים שהוצגו בהרצאות – ספרני יעץ, ארכיונים של אנשי שם, ספריות ציבוריות, ספרנות ומידענות בעולם האמנות, חכמת ההמונים בניהול הידע הארגוני, ומבט לחיים של מידענית עצמאית.

חלק מהמצגות של ההרצאות ביום העיון זמינות באתר. לצערי, מסיבות אישיות, לא השתתפתי ביום העיון והדיווח שלהלן נעשה על סמך המצגות.

ד"ר ג'ני ברונשטיין מאוניברסיטת בר אילן הציגה מחקר אתנוגרפי שלה שבדק כיצד ספרני יעץ בספריות אקדמיות בישראל תופסים את השינויים שעברו על תפקיד היעץ ועל סביבת היעץ האקדמית. גורמים שונים השפיעו על עבודת היעץ בשני העשורים האחרונים: פיתוח של מקורות מידע אלקטרונים רבים ומגוונים, גידול במספר ובמגוון המשתמשים וקיצוצים תקציביים מרחיקי לכת. המחקר בדק כיצד ספרני היעץ תופסים את הנושאים הבאים: מהות עבודת היעץ, המשמעות של תפקיד היעץ, השפעת השינויים הטכנולוגיים על עבודת היעץ, הסטודנטים כמשתמשים של מידע, ועתיד עבודת היעץ..

ההרצאה של ד"ר טליה מרכוס מהמכללה האקדמית בית ברל עסקה בחכמת ההמונים בניהול הידע הארגוני. המסר הכללי של ההרצאה היה : בעולם המשתנה של ימינו המידע קיים ונגיש, ולכן האתגר המרכזי של ניהול הידע הינו לא איך מוצאים חוכמה אלא:איך מפיקים את התבונה, איך מגיעים לידע הסמוי ואיך הופכים את אלו לחוכמה ותבונה קולקטיבית.

יהודית קורן, מידענית עצמאית הציגה מבט לחיים של מידענית עצמאית. ההרצאה שמה לה למטרה לענות על מספר שאלות: למה לרצות להיות עצמאי?, כמה זה שונה מלהיות שכיר?, מה בעצם עושה מידען עצמאי?, מי יצליח כמידען עצמאי?, אפשר להתפרנס מזה? איך יודעים עליך ? ואיך מקבלים לקוחות?

ויקטור בן נעים, מנהל המחלקה לספריות , משרד התרבות והספורט הציג נתונים משנת 2011 על הספריות הציבוריות ופעילות המחלקה בשנת 2011.

פירוט יתר אפשר למצוא באתר, שם נמצאות המצגות, ופרטים נוספים על יום העיון.

יריד ספרים חדשים בספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה: הערות והארות

נראה כי המחלוקת לגבי ספרים אלקטרוניים לעומת ספרים מודפסים מאבדת מחשיבותה ועצמתה, מפני שתוצאתה ברורה: טכנולוגיות מודרניות גוברות על יריבתן המיושנת. תהליך זה הוא כנראה מהיר במיוחד בתחום האקדמי, שכן מחקר חדש, מן הסתם, דורש טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. יתרונותיהן של טכנולוגיות חדשות ברורות למדי. בהדרגה התרגלנו למחשבה שבעתיד הלא רחוק ספריות אקדמיות יהפכו ל"נטולות נייר". זו הסיבה שההתנסות שחווינו לאחרונה הרשימה אותנו עד כדי כך שחשנו צורך לחלוק אותה בבלוג זה.
בין התאריכים 22 לינואר-2 לפברואר 2012 הספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה ארחה את יריד ספרי המדע עבור חוקרים וסטודנטים. אירוע זה אורגן יחד עם הסוכנים של הספרייה, Rodney Franklin Agency ו-Com.Books LTD, כאשר כל אחד מהם מייצג ספרים חדשים של המוציאים לאור המובילים בעולם. המטרה העיקרית הייתה קידום פרסומים אחרונים וקבלת המלצות לרכישות חדשות. היריד עורר התעניינות בקרב המשתמשים. אנחנו, הספרניות האחריות על האירוע, הבחנו במספר דברים שהאירו את עינינו – ננסה לסכמם בקצרה.
ראשית ומעל לכל, מה שבולט לעין ואין לחלוק עליו הוא הקשר המיידי-פיזי-רגשי שנוצר במפגש עם הספר המודפס. הספרים המודפסים מציעים שקיפות מלאה, גישה מיידית, דפדוף בספר והתרשמות ממנו. זה נכון במיוחד לגבי ספרי מחקר ולימוד, אשר השימוש שלהם גדל באופן חד בהשוואה לפורמט אלקטרוני. לא מעט חוקרים וסטודנטים ציינו שלא היו שוקלים להחליף את הספרים המשמשים אותם לעתים תכופות בחלופות אלקטרוניות, כי זה היה מאיט את קצב עבודתם באופן משמעותי. ניתן להסיק מכך שחומר אשר לא מיועד לקריאה רצופה, הוא בעל ערך רב יותר בפורמט המודפס המסורתי.
הבחנה נוספת מתייחסת למה שניתן לכנות "חוויה חברתית משותפת". בעוד שחומר דיגיטאלי בד"כ, אם לא תמיד, מזוהה עם שימוש אישי, ספרים מודפסים יכולים לשמש קבוצות של אנשים לצורך עיון ודיון. כשראינו סטודנטים וחוקרים מעבירים ספרים איש לרעהו, מצביעים על משפטים מסוימים או מקריאים אותם בקול, חשבנו, שהיינו מאבדים יתרונות אלה, אם היינו מציעים ללקוחותינו גרסה ממוחשבת במקום יריד ספרים ישן וטוב.
לסיכום, ברצוני להביע את תקוותי הכנה כי ספרים מודפסים יישארו חלק בלתי נפרד מתרבות מדעית וחברתית לשנים הבאות, ושהדיון בחוסר הרלוונטיות שלהם יישאר בתחום התיאורטי הטהור.
יריד ספרים חדשים בספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה – אלבום תמונות

Wikidata והווב הסמנטי – הדבר הגדול הבא לוויקיפדיה

היום הוויקיפדיה כוללת עובדות וקישורים למאמרים אחרים שלא מובנים בקלות על ידי מחשבים. דוגמאות למידע עובדתי זה הם נתונים על אוכלוסייה של ארץ מסוימת או מקום הולדתה של אישיות מסוימת.

פרויקט חדש  של Wikimedia  בשם Wikidata שם לו למטרה לבנות מאגר חופשי , שיתופי, מובנה של מידע עובדתי זה שיתמוך בוויקיפדיה ויובן על ידי בני אדם ומחשבים כאחת.

משמעות הדבר שב- Wikidata אפשר יהיה להזין את המידע באופן שיהיה ניתן לעיבוד על ידי מחשב על כל המשתמע מכך:  המידע יהיה בשפות שונות , יוצג בפורמטים שונים : רשימות, טבלאות וכו' ואפשר יהיה לקבל תשובות שכיום קשה לקבלן בצורה אוטומטית.

מנשק העריכה והכתיבה של ה-Wikidata יהיה שונה מזה של הוויקיפדיה.המנשק של הוויקיפדיה מאפשר לערוך טקסט, המנשק של ה- Wikidata יהיה בצורת טופס שיאפשר הזנת נתונים באופן שיהיה קל לעיבוד עתידי .

מן הראוי לציין שהפרויקט הוצג בכנס SemTechBiz האחרון בברלין כדבר הגדול הבא של הוויקיפדיה והווב הסמנטי כאחד.

מתי נוכל ליהנות מפרויקט זה – לכך יש להתאזר בסבלנות. על פי התחזיות אמורים להתחיל בפרויקט באפריל 2012 , הוספת הנתונים תתחיל כנראה בחורף 2012 . ההצלחה של הפרויקט תלויה כמובן במסה גדולה של אנשים שמוכנים לתרום לפרויקט . ולכל המעוניינים הדרך הטובה ביותר להתעדכן בהתפתחויות העתידיות היא להירשם לרשימת התפוצה של הפרויקט

לכתבה בנושא

 

 

ארגון הבריאות העולמי – עדכוני ינואר 2012

כשזקוקים לנתוני בריאות במישור הבינלאומי כדאי לזכור את ארגון הבריאות העולמי.
עדכונים אחרונים – מאגר המידע European Health for All database עודכן בינואר 2012. עם למעלה למעלה מ- 600 אינדיקטורים, HFA-DB מאפשר גישה למגוון נתונים סטטיסטיים מ- 53 מדינות אירופה שחברות בארגון הבריאות העולמי.

גם מאגר המידע European mortality database – MDB עודכן בינואר 2012., המאגר מאפשר את ניתוח סיבות מוות . בינואר נוספו לו נתונים חדשים בנושא.

ספריות והווב הסמנטי – היוזמה הספרדית ו- MARImBA כלי לספרנים

היום הווב מאפשר לקשור בין מסמכים קשורים. באופן דומה הווב יכול לאפשר לקשור בין נתונים קשורים. וזוהי מטרתו של הווב הסמנטי אשר מורכב למעשה מנתונים מקושרים . מטרת הנתונים המקושרים היא לאפשר שיתוף בין נתונים מובנים בווב באותה קלות שניתן היום לשתף מסמכים. הנתונים המובנים יכולים לכלול מידע בנושאים שונים: מדע, בריאות, חדשות, מידע ממשלתי וגם מידע ספרני ..

ספריות מייצרות היום מידע דיגיטלי כדי לתאר מקורות מידע או כדי לסייע באחזורו. מידע זה כולל רשומות ביבליוגרפיות , זהויות, וסכימות של מושגים.

מידע זה נמצא היום במאגרי מידע שיש להם לרוב מנשק וובי אבל הם לא משולבים באופן עמוק עם מקורות אחרים בווב.

המצב היום הוא שהסטנדרטים של הספרייה כגון MARC או הפרוטוקול לאחזור מידע – Z39.50 מתוכננים רק לקהילה הספרנית, ולקהילה הספרנית ולקהילת הווב הסמנטי טרמינולוגיה שונה לאותם מושגים של מידע על . במצב זה, בעתיד בסביבה של נתונים מקושרים, בהם הנתונים מבוטאים על ידי סטנדרטים שונים כגון RDF שמגדיר יחסים בין דברים, קשה יהיה לקשר בין מידע ספרני ומקורות אחרים בווב. .

אבל לאחרונה אנו עדים ליזמות של ספריות בתחום.
אחת היזמות עליה הוצהר לאחרונה היא היוזמה הספרדית

ב- 13 בפברואר 2012 – Ontology Engineering Group הודיעה על השקתה של היוזמה datos.bne.es – שמטרתה העשרת הווב של נתונים בנתונים של הספרייה הלאומית בספרד .

ההמרה של רשומות MARC 21 ל- RDF בוצעה באמצעות MARiMbA – כלי שמאפשר למשתמשים ללא ידע טכני לעבוד על המיפוי MARC21 ל-RDF תוך שימוש במגוון vocabularies במבנה של RDF/OWL .

קרוב ל-2.4 מיליון רשומות ביבליוגרפיות של מונוגרפיות וחומר דיגיטלי הומרו ל- RDF . כמו כן 4 מיליון רשומות זהויות של אנשים, חברות ונושאים הומרו. במסגרת ההמרה נעשו קישורים למאגרים נוספים כגון: DBPedia או VIAF .

עם השקתה של יוזמה זו ספרד הצטרפה ליוזמות של ספריות אחרות בכיוון זה כגון אלו של אנגליה וגרמניה.

 

 

סקר – ספרים אלקטרוניים בספריות בארה"ב בשנת 2011

 

2011 Survey of EBook Penetration and Use שיצא לאור לאחרונה על ידי Library Journal and School Library Journal שופך אור על דפוסי השימוש של ספרים אלקטרוניים בארה"ב בשנת 2011 בספריות אקדמיות, ציבוריות וספריות בתי ספר – K12 , ובהשוואה לשנת 2010.

בספריות הציבוריות חל בשנת 2011 גידול דרמטי בשימוש בספרים אלקטרוניים. . 66% מהספריות הציבוריות דווחו על עליה חדה בביקוש לספרים אלקטרוניים ו- 82% מהספריות הציבוריות מציעות ספרים אלקטרוניים. הצפי הוא שכמות ההשאלות של ספרים אלקטרוניים תוכפל השנה. התקציב שמוקצה לספרים אלקטרוניים יגיע תוך 5 שנים ל- 8% מתקציב הרכש לאוספים.

המצב בספריות אקדמיות דומה. 95% מהספריות האקדמיות מציעות ספרים אלקטרוניים . האוספים של ספרים אלקטרוניים גדלו ב- 93% . גם הן צופות גידול בהשאלה וגידול בתקציב שמוקצה לספרים אלקטרוניים. הצפי הוא שתוך 5 שנים 19.1% מתקציב הרכש יוקצה לספרים אלקטרוניים.

הסקר בדק גם את האופן בו מתבצעת ההשאלה של הספרים. כך למשל 15% מהספריות הציבוריות ו- 12% מהספריות האקדמיות משאילות מכשירים ניידים טעונים מראש עם הספרים האלקטרוניים, ובעתיד הצפי הוא של 26% ו-22% בהתאמה .

בסקר יש גם נתונים על האופן בו מתבצע הרכש. מתוצאות הסקר עולה ש- 62% מהספריות הציבוריות ו- 58% מהספריות האקדמיות רוכשות את הספרים דרך קונסורציום , 37% ו- 76% רוכשות ספרים גם באופן עצמאי. איזון זה יכול להשתנות באופן דרמטי עם התפתחות מודלים סטנדרטיים בכל הקשור לשימוש בו זמני ומספר בלתי מוגבל של השאלות ועלייתו של המודל שידוע בשם patron driven acquisition

ואשר לספריות שעדיין לא מציעות ספרים אלקטרוניים – הסיבות לכך שונות ומגוונות – בעיות תקציב, העדר תמיכה טכנית, אי וודאות לגבי הפלטפורמה הרצויה והנטייה לחכות ולראות מה תהיה הפלטפורמה הטובה ביותר וכו' . כאשר בעיות אלו תיפתרנה ספריות רבות יותר תצטרפנה לשוק הספרים האלקטרוניים.

על המשמעות של מעבר זה לגבי הספריות יענה העתיד, אבל הדוח מצביע על השפעה חיובית לגבי מעמדה של הספרייה. כך למשל 76% מהספריות הציבוריות מאמינות שהספרים האלקטרוניים הביאו לגידול במספר המשתמשים בספרייה.

יש לציין שגרסה מלאה של הדוח בשלושת חלקיו – ספריות אקדמיות , ספריות ציבוריות וספריות בתי ספר ניתנת לרכישה . בגרסה המלאה יש נתונים מלאים והתפלגויות על פי גודלה של הספרייה , תקציב, נתונים משווים בין 2010 ו2011 ומאות הערות והתייחסות של ספרנים בכל הקשור לנסיונם עם הספרים האלקטרוניים

לכתבה .

התנהגות החיפוש במערכות לגילוי ידע

השימוש התוכנות לגילוי ידע צובר היום תאוצה וספריות אקדמיות נוטות היום יותר ויותר לאמץ פתרונות חיפוש בכל מהמשאבים שלהם באינדקס אחד ומתיבת חיפוש אחת בסגנון גוגלי . לעומת זאת מחקרים על התנהגות החיפוש של המשתמשים בתוכנות אלו מעטים.

פרה- פרינט של מחקר כזה על התנהגות החיפוש בתוכנה לגילוי ידע שהתקבל לכתב העת College and Research Libraries ואמור להתפרסם במרץ 2013 בכתב העת, זמין היום לקריאה בטקסט מלא .

המחקר בדק את השימוש בתוכנה לגילוי ידע – QuickSearch – בספריות באוניברסיטת NCSU שבצפון קרוליינה. שיטת המחקר הייתה ניתוח לוג (יומן השרת) . בוצע מעקב וניתוח הלוגים של השימוש במשך 2 סמסטרים .

למתודולוגיה של ניתוח לוג במערכות מידע ספרייתיות יש היסטוריה ארוכה.
למתודולוגיה זו יתרונות וחסרונות- היתרון הגדול של השיטה היא היכולת לעקוב באמצעותה ולנתח כמות גדולה של נתונים ומידע שמשקפים במקרה זה את התנהגות החיפוש של המשתמשים בזמן אמת והחיסרון שלה היא שקשה למדוד באמצעותה אמוציות ושביעות רצון.

המחקר מציג ממצאים מ2- סמסטרים – סמסטר סתו 2010 ואביב 2011 . נמצא שבתקופה זו בוצעו במערכת 739180 חיפושים ונבחרו 655388 קישורים מתוצאות החיפוש. מתוכם 76.69 % נזקפו לחיפושים במודולים של הקטלוג והמאמרים. ממצאים מעניינים נוספים מתייחסים לשאילתות הנפוצות,שיכולות ללמד באופן לטנטי על הדרישה לסוגי המשאבים השונים. המסקנה החשובה המתבקשת מהמחקר היא שדרושה הערכה מתמשכת ולאורך זמן של התנהגות החיפוש של המשתמשים כדי ללמוד על צרכים ואפשרויות לשיפור המערכת. . והחלק המעניין במחקר הוא כיצד שיפרו את המערכת מאז הכנסתה לשימוש ב- 2005 -וכיצד נתוני השימוש שנותחו סייעו להם להפיק לקחים ולשפרה. ועל כך במאמר המלא.

מנשק חדש ועדכונים – Brill Online Reference Works

מנשק חדש וידידותי למאגרי היעץ בהוצאת Brill.
Brill Online Reference Works מכיל אנציקלופדיות בנושאים שונים,המבנה של הערכים זהה בכל האנציקלופדיות,הערכים חתומים,לצד הערך תוכן ענינים,בסוף הערך קישורים וביבליוגרפיה לעיון נוסף והדגמה כיצד לצטט את הערך.
ניתן לאתר מידע ע"י דפדוף,חיפוש בסיסי או מתקדם בכל האנציקלופדיות בו זמנית או באנציקלופדיות של אותו נושא.

הספרייה המרכזית מנויה על האנציקלופדיות הבאות:

מזרח תיכון ואסלאם

Christian-Muslim Relations. A Bibliographical Historyחדש בספרייה
Encyclopaedia Islamicaחדש בספרייה
Encyclopedia of Women & Islamic Cultures
Encyclopaedia of Qur'an
Encyclopaedia of Islam

לימודי דתות

Encyclopedia of Christianity Online חדש בספרייה
Religion Past and Present

לימודים קלאסיים

Supplementum Epigraphicum Graecumחדש בספרייה
New Pauly Online
Jacoby Online

שפה  ובלשנות

Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics

לימודי אסיה

Brill’s Encyclopedia of China

לימודי יהדות

Encyclopedia of Jews in the Islamic World

הגישה למאגר אפשרית מאתר הבית של הספריה המרכזית ומהקטלוג.

V like Vintage מנוע חיפוש לתמונות היסטוריות

V like Vintage הוא מנוע חיפוש לתמונות היסטוריות. משלב אוספים פרטיים ואוספים של ספקים מקצועיים כגון: ארכיונים, גלריות בתי הוצאה לאור . בשלב זה החברות והעלאת התמונות לאתר חופשית ואינה כרוכה בתשלום. כמו כן לנרשמים לאתר יש אופציה להעיר הערות על התמונות

על פי מה שנכתב באתר – תיאור התמונות, מילות המפתח והמיון הגיאוגרפי של התמונות מבטיחים אחזור מהיר ורלוונטי. אפשר להגביל את החיפוש על פי שנים, מספר שדות ביבליוגרפיים נוספים כמו כותר ותיאור וקטגוריות נושאיות. בחיפוש תמונות מירושלים וחיפה למשל נמצאו תמונות של המופתי של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי אמין אל-חוסייני בברלין, חיילים גרמניים בירושלים, מעפילים מספינת המעפילים "מדינת היהודים" מועברים לספינות גירוש לקפריסין ועוד תמונות היסטוריות מעניינות.

חבל שתיאור התמונות אינו בשפה האנגלית.

משתמשים שיש בידיהם תמונות היסטוריות נקראים להעלותם לאתר.

Horizon Report –Higher Education 2012 – מה הן הטכנולוגיות והמגמות העתידיות שישפיעו על החינוך והמחקר

Horizon Report הוא פרויקט מחקר איכותני ששם לו למטרה לזהות ולתאר מגמות/ טכנולוגיות שתהיה להן השפעה גדולה ביותר על החינוך, ההוראה והמחקר. הדוח משנת 2012 הוא התשיעי בסדרה ונערך גם הפעם במאמץ משותף של NMC ו- ELI.

הדוח בגרסתו לחינוך הגבוה מתאר שש טכנולוגיות שתתפוסנה מקום מרכזי במוסדות החינוך, ומגמות שתעצבנה את אופן העבודה באקדמיה בשלושה טווחי זמן – שנה, שנתיים-שלוש ו4-5 שנים.

על פי הערכות הדוח, שתי הטכנולוגיות שתזכינה למעמד דומיננטי בטווח הקרוב של שנה הן: יישומי מובייל ומחשוב לוח tablet computing
מוסדות להשכלה גבוהה מעצבים אפליקציות ייעודיות למטרות הוראה ומחקר ומחשבי הלוח מציעים אפשרויות להעשרת תהליך הלמידה באופן שלא ניתן לעשות במכשירים אחרים.

שתי הטכנולוגיות שתזכינה למעמד דומיננטי בטווח הקרוב של שנתיים שלוש הן למידה מבוססת משחק וניתוח תהליכי למידה
הפוטנציאל הגדול שטמון במשחקים בתהליך הלמידה הוא ביכולתם לעודד שיתוף פעולה ולערב את הסטודנטים עמוק בתהליך הלמידה.
ניתוח תהליכי למידה הוא תחום מתפתח שיאפשר ניתוח נתונים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות למען הבנה טובה יותר של תהליכי הלמידה וההוראה ויישום הנלמד כדי לשנות תוכניות לימודים, הוראה והערכה בזמן אמת וכדי לאפשר להתאים טוב יותר את ההוראה לצרכים האינדיבידואליים של הסטודנטים

שתי הטכנולוגיות שתזכינה למעמד דומיננטי בטווח של ארבע חמש שנים הן מחשוב מבוסס מחוות Gesture based computing ואינטרנט של אובייקטים Internet of things
Gesture based computing משנה את אופן האינטראקציה עם המחשבים , התקשורת עם המחשב נעשית באמצעות תנועות גוף , הבעות פנים וזיהוי קול באמצעי קלט חדשים ומאפשרת למידה עם מנשקים שונים שמדמים את המציאות, ויש לכך היבטים קוגניטיביים ותרבותיים
"אינטרנט של אובייקטים" או "אינטרנט של דברים" מהווה את המהפכה האחרונה בתחום האובייקטים החכמים. הכוונה לתקשורת מקוונת בה אובייקטים מסביבנו מתויגים . מדובר על קטגוריה של מכשירים זעירים או שיטות שיאפשרו לתייג באופן ייחודי כל אובייקט כולל זיהוי ומידע על האובייקט – כגון גיל, טמפרטורה וכו' . על פי הפרוטוקול החדש של האינטרנט, לאובייקטים אלה תהיה כתובת IP שתאפשר גישה ,זמינות מידע ומעקב אחר האובייקטים מכל מקום.

על פי הדוח מגמות מפתח שמסתמנות הן: הטכנולוגיות הופכות יותר ויותר להיות  מבוססות ענן, העבודה שיתופית יותר, ופרדיגמות החינוך עוברות למודלים של למידה מקוונת, היברידית ושיתופית ותהליך הלמידה הופך להיות פעיל יותר

 

 

 

מידע אנציקלופדי בזמן אמת – Mashpedia ו- Zomobo

מידע רב נמצא היום באתרים חברתיים – ויקיפדיה, טוויטר, פייסבוק, פליקר, ואחרים .. Mashpedia – אנציקלופדיה למידע בזמן אמת מהווה מנשק אחד לחיפוש מידע ממקורות אלה. Mashpedia שמה לה למטרה להיות אתר יעץ . שלא כמנועי חיפוש היא כוללת בעיקר מידע אנציקלופדי בנושאים שונים: אישים, אירועים, מקומות, חברות מוצרים וכו'. כך למשל אם מחפשים מידע כללי בנושא מחשוב עננים או iphone כדאי לחפש בה אך אם מבקשים מידע להורדת אפליקציות ל- iphone או מחירי מלונות בפריז אז עדיף לחפש במנועי חיפוש כגון גוגל ובינג.

Mashpedia מאפשרת כיום למשתמש לאחזר מידע אנציקלופדי מגוון כגון : תמונות, וידיאו, חדשות, בלוגים, ספרים, מידע מוויקיפדיה , מטוויטר ופייסבוק בנושאים שונים.

מבחינה פרקטית בשל אופיו המיוחד של המידע ב- Mashpedia והיותו מידע בזמן אמת הוא יכול לשמש למטרות שונות: מחקר ומטלות אקדמיות, פרויקטים בתחום החינוך, שיווק, ניתוח סנטימנט של מוצרים, מגמות, מחקר חברתי, מודיעין עסקי, ומידע כלכלי.

אתר דומה באופיו הוא Zomobo . אף הוא מוגדר כאנציקלופדיה בזמן אמת. גם הוא כ- Mashpedia שואב את המידע שלו ממגוון אתרים כולל אתרים חברתיים, בלוגים, ויקיפדיה, יוטיוב, טוויטר, פליקר ומידע מכתבי עת עדכניים ,ספרים ומקורות מידע נוספים.

Koders.com – מנוע לחיפוש קוד פתוח

Koders.com הוא מנוע חיפוש לקוד פתוח. המאגר של המנוע כולל 3.3 מיליארד שורות קוד. מנוע החיפוש תומך במגוון שפות תכנות כגון: Javascript, Asp, Perl, Cobol ועוד. על פי מה שנכתב באתר אפשר לחפש גם מחלקות , שיטות והגדרות – מושגים מתחום תכנות מונחה עצמים. עדיין אי אפשר לחפש ביטויים רגולריים. אפשר להגביל את החיפוש לשפת תכנות מסוימת וגם לפי סוג רישיון.

דירוג תוצאות החיפוש במנוע נעשה על פי מידת השימוש החוזר בקוד- המקום של הקוד ברשימת התוצאות הוא במתאם חיובי עם מידת השימוש החוזר בקוד.