יריד ספרים חדשים בספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה: הערות והארות

נראה כי המחלוקת לגבי ספרים אלקטרוניים לעומת ספרים מודפסים מאבדת מחשיבותה ועצמתה, מפני שתוצאתה ברורה: טכנולוגיות מודרניות גוברות על יריבתן המיושנת. תהליך זה הוא כנראה מהיר במיוחד בתחום האקדמי, שכן מחקר חדש, מן הסתם, דורש טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. יתרונותיהן של טכנולוגיות חדשות ברורות למדי. בהדרגה התרגלנו למחשבה שבעתיד הלא רחוק ספריות אקדמיות יהפכו ל"נטולות נייר". זו הסיבה שההתנסות שחווינו לאחרונה הרשימה אותנו עד כדי כך שחשנו צורך לחלוק אותה בבלוג זה.
בין התאריכים 22 לינואר-2 לפברואר 2012 הספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה ארחה את יריד ספרי המדע עבור חוקרים וסטודנטים. אירוע זה אורגן יחד עם הסוכנים של הספרייה, Rodney Franklin Agency ו-Com.Books LTD, כאשר כל אחד מהם מייצג ספרים חדשים של המוציאים לאור המובילים בעולם. המטרה העיקרית הייתה קידום פרסומים אחרונים וקבלת המלצות לרכישות חדשות. היריד עורר התעניינות בקרב המשתמשים. אנחנו, הספרניות האחריות על האירוע, הבחנו במספר דברים שהאירו את עינינו – ננסה לסכמם בקצרה.
ראשית ומעל לכל, מה שבולט לעין ואין לחלוק עליו הוא הקשר המיידי-פיזי-רגשי שנוצר במפגש עם הספר המודפס. הספרים המודפסים מציעים שקיפות מלאה, גישה מיידית, דפדוף בספר והתרשמות ממנו. זה נכון במיוחד לגבי ספרי מחקר ולימוד, אשר השימוש שלהם גדל באופן חד בהשוואה לפורמט אלקטרוני. לא מעט חוקרים וסטודנטים ציינו שלא היו שוקלים להחליף את הספרים המשמשים אותם לעתים תכופות בחלופות אלקטרוניות, כי זה היה מאיט את קצב עבודתם באופן משמעותי. ניתן להסיק מכך שחומר אשר לא מיועד לקריאה רצופה, הוא בעל ערך רב יותר בפורמט המודפס המסורתי.
הבחנה נוספת מתייחסת למה שניתן לכנות "חוויה חברתית משותפת". בעוד שחומר דיגיטאלי בד"כ, אם לא תמיד, מזוהה עם שימוש אישי, ספרים מודפסים יכולים לשמש קבוצות של אנשים לצורך עיון ודיון. כשראינו סטודנטים וחוקרים מעבירים ספרים איש לרעהו, מצביעים על משפטים מסוימים או מקריאים אותם בקול, חשבנו, שהיינו מאבדים יתרונות אלה, אם היינו מציעים ללקוחותינו גרסה ממוחשבת במקום יריד ספרים ישן וטוב.
לסיכום, ברצוני להביע את תקוותי הכנה כי ספרים מודפסים יישארו חלק בלתי נפרד מתרבות מדעית וחברתית לשנים הבאות, ושהדיון בחוסר הרלוונטיות שלהם יישאר בתחום התיאורטי הטהור.
יריד ספרים חדשים בספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה – אלבום תמונות

הספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה רכשה גישה ל-10,000 ספרים אלקטרוניים


כדי לשמור על הקצב של הטכנולוגיה המהירה המשתנה, לספרייה האקדמית יש אתגר להתאים את עצמה לתקופה ולבנות את האוספים שלה כך שיהיו מעודכנים, יעילים ונגישים.
כדי לתת למשתמשים משאב מידע הרבה יותר עמוק, עשיר ומעודכן והספרייה למדעים מדויקים ולהנדסה רכשה גישה לאוסף של ספרים אלקטרוניים BOOKS 24X7 של חברת SKILLSOFT
כבר לפי שמו של האתר מובן שמדובר באוסף הנגיש 24 שעות ביממה במשך 7 ימים בשבוע. האתר בנוי על חיפוש ייחודי בטכנולוגיה ומביא מימד חדש בשליחת תכנים דיגיטליים למשתמשים. הוא מוסיף הרחבה משמעותית לאוסף הספרייה: ב-2 חבילות שנרכשות על ידי הספרייה בתחומי הנדסה וטכנולוגיות מידע נמצאים כ-10,000 כותרים של ספרי לימוד ומחקר.
למרצים ולסטודנטים של TAU מעתה יש גישה לספרים טכניים מתוך רשימה ארוכה של המו"לים המובילים כגון, AIAA, IEEE, MIT Press, Elsevier, Wiley, Springer Cambridge וכו', שכוללת יותר מ-100 קטגוריות טכניות: פיתוח אינטרנט, רשתות, תכנות מסד נתונים, אבטחה, מערכות הפעלה, שפות תכנות, , ננוטכנולוגיה, הנדסת חומרים ועוד.
הגישה לאוספים הנ"ל דורשת הזדהות בדוא"ל השייך ל-.TAU בדרך זו יש למשתמשים אפשרות לבנות תיקיה אישית על פי בחירתם לצורך למחקר ולמידה. לאתר ישנם יתרונות נוספים, כגון יכולות לסמן , לצטט כותר כלשהו, לאתר כותר לפי מגוון שדות החיפוש ,למיין תוצאות ועוד. באתר מספקים חומר עזר מקיף, מקצועי, כתוב היטב כנדרש לשימוש מוצלח של המוצר.
מצ"ב כתבה ב-CHOISE REVIEWS על המוצר.

סקר בנושא ספרים אלקטרוניים

בחודשים ינואר – אפריל 2010 הספרייה ערכה סקר בנושא ספרים אלקטרוניים. הסקר נערך באמצעות http://www.esurveyspro.com. בסקר השתתפו 455 סטודנטים (מתואר ראשון ותארים מתקדמים)  ו-87 אנשי סגל.

הממצאים העיקריים של הסקר:

–  87 אחוזים מאנשי הסגל ו-67 אחוזים מהסטודנטים משתמשים בספרים אלקטרוניים לצורכי מחקר או למידה. 76 אחוזים מאנשי הסגל ו- 77 אחוזים מהסטודנטים חושבים שהספרייה צריכה לרכוש יותר ספרים אלקטרוניים בכל הנושאים הנמצאים בספרייה. בנוסף רוב המשתמשים שענו לסקר טוענים שספרים אלקטרוניים קלים ונוחים לשימוש.

–  בנוגע לשימוש במקורות אלקטרוניים עלו מתוך הסקר הנתונים הבאים: רוב הקוראים משתמשים בכתבי עת אלקטרוניים  ובמאגרי מידע (39 אחוזים מאנשי הסגל ו-25 אחוזים מהסטודנטים). לאחר מכן בטבלת ההתפלגות נמצא כי 31 אחוזים מאנשי הסגל ו-28 אחוזים מהסטודנטים משתמשים באתרי אינטרנט מקצועיים או אישיים, ו-13 אחוזים  מאנשי הסגל ו-17 אחוזים מהסטודנטים נעזרים בספרים אלקטרוניים.

–  76 אחוזים מאנשי הסגל ו-77 אחוזים מהסטודנטים אינם מודעים לכך שהספרייה מנויה לחבילות של ספרים אלקטרוניים.

–  הערוצים הנפוצים לאיתור ספרים אלקטרוניים על ידי הקוראים הם מנועי חיפוש,  אתרי מו”לים וקטלוגים אלקטרוניים או מידע מחברים/מעמיתים. רק 16 אחוזים מאנשי הסגל ו-9 אחוזים מהסטודנטים משתמשים בקטלוג הספרייה לצורך חיפוש בספרים אלקטרוניים, ו-11 אחוזים מאנשי הסגל ו-6 אחוזים מהסטודנטים מאתרים ספרים אלקטרוניים באמצעות דף הבית של הספרייה.

מסקנות הספרייה בעקבות הסקר:

–  על הספרייה להמשיך בתוכנית העשרת אוסף הספרייה בספרים אלקטרוניים ולהרכיב אותם בנושאים ובפלטפורמות שונות. 

–  על הספרייה לקדם ולשווק באופן אקטיבי את הספרים האלקטרוניים הנרכשים ע"י שימוש בשיטות שונות של טכנולוגיה ווב 2 וגם באמצעים הרגילים של הספרייה.

– על הספרייה לשנות את הרגלי הסטודנטים והמרצים בדרך איתור ספרים אלקטרוניים. המטרה היא לכוון אותם לחיפוש בקטלוג הספרייה ובאתרי הבית של הספרייה.

מצורף  הדו"ח המלא של הסקר בקובץ PDF.