כתבה: שלומית פרי – מנהלת הספרייה למדעי החברה ולניהול
אתמול הושקה אצלנו בספרייה מערכת המידע IFAT DIGGER – מערכת חיפוש מידע בתקשורת הישראלית.
באירוע ההשקה השתתפו כ – 50 איש מכל הספריות באוניברסיטאות ובמכללות וכן דוברים, עיתונאים, אנשי תקשורת וחוקרי תקשורת.
לאחר נשנושים ורכילות, פתחתי את האירוע וסיפרתי על שיתוף הפעולה בין הספרייה לחברת "יפעת" ועל הדרך שעשינו משלב הצורך והרעיון ועד להשקת המוצר.
מני אברהמי, מנכ"ל חברת יפעת מידע תקשורתי, הדגים את מערכת DIGGER, ו ד"ר אזי לב-און, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל הציג את הצורך האקדמי במערכת.
מערכת ה – DIGGER הינה מערכת מידע חדשנית ויחידה מסוגה, אשר מאפשרת לאתר את כל המידע מהעיתונות, האינטרנט ותוכניות האקטואליה מהרדיו והטלוויזיה החל משנת 2006.
המערכת מאפשרת חיפוש של 4 מושגים בו זמנית, את ממצאי החיפוש ניתן למיין ולסנן. בנוסף, ניתן לקבל רשימת כותרות האייטמים בהם יש אזכור לנושא החיפוש וכן סיכום כמותי של תוצאות החיפוש.
אירוע מוצלח ומושקע, מאגר מידע חיוני לכולנו ואנו כבר במשא ומתן על רכישת מנוי למאגר.
ראיון עם שלמה גולדברג, מנהל מחלקת השאלה בספרייה הלאומית בין השנים 1987-2010 . הראיון התקיים בגלי צה"ל בתכנית "ספרים רבותי ספרים" . האזינו לתכנית בתאריך 09.08.13 .
היום הוצגה בספרייה למדעי החברה ולניהול אפליקציה חדשה לסמרטפונים – אפליקציית BOOKSTORY . דנה קליס ועידו בצ'קו הציגו אפליקציה חדשה אשר יוצרת רשת חברתית סביב הספר. כיצד משתמשים? תחילה יש להוריד (חינם) את אפליקציית BOOKSTORY. בחלקו הפנימי של הספר מודבקת מדבקה ועליה סימן QR . יש לסרוק באמצעות האפליקציה את ה QR וכך ניתן להגיע לעותק שבו אנו מחזיקים. לאחר הסריקה ניתן לראות מי הקוראים שהשתמשו בספר, להיעזר בהערות ובהמלצות שכתבו, להיחשף למקורות מידע רלוונטים נוספים, לפתוח עמם בשיחה ולשתף במחשבות שעלו לנו במהלך הקריאה. גם לאחר שיוחזר לספרייה ניתן יהיה להמשיך ולעקוב אחר הספר, לראות מה קוראים אחרים כתבו עליו ולפתוח איתם בשיחה אודותיו. נכון לעכשיו קיימת גרסה ראשונית לאייפון. דנה ועידו מקווים כי עד סוף השנה תצא גרסה גם לאנדרואיד. איך פועלת האפליקציה?
בהרצאה מיוחדת לקח אייל פדר, מנהל הספרייה את קהל המשתתפים לעולמם של מהגרי העבודה והפליטים בישראל.
שיטת המיון של הספרים היא יצירתית וייחודית שכן הספרים ממוינים על-פי הרגש שהם עוררו בקורא. כאשר קורא מחזיר ספר, הוא נשאל באשר לרגש שהספר עורר בו. מצחיק, מוזר, משעמם, עצוב, מרתק, מעורר השראה ומרגש. לכל רגש נבחר צבע משלו. כך לדוגמא, ספר מרתק יקבל מדבקה אדומה ועל סמך סימון זה הספר יונח במדף הספרים המרתקים. בשיטה זו הקורא האחרון של כל ספר הוא זה שקובע באיזה מדף יונח הספר וכך מוענקת לו האפשרות לשנות, להשפיע. דעתו של כל קורא נחשבת. הספרים, שאין להם מדף קבוע, דומים לקוראים הנודדים בעולם.
אתמול התקיימה בספרייה למדע"ח ולניהול הרצאה מרתקת של יואב פרידור, יזם ומנכ"ל משותף של
ביום רביעי, 21.02.12, השתתפתי עם ספרני אוניברסיטת תל אביב בסיור במוזיאון החדש של
ביום רביעי 16.02.11 נהנו עובדי הספריות מהרצאה בנושא יישום חווית השירות של דיסני וורלד בארגון נותן שירות.