תוצאות מחקר המשך מעניין ששם לו למטרה לבדוק את השילוב של שירותי ווב 2.0 בספריות אקדמיות בעולם , פורסם בגיליון יולי/אוגוסט 2011 של D-Lib Magazine .
מחקר מעקב זה הושתת על מחקר קודם משנת 2009 שהוצג בכנס IFLA באתונה , ומעניין להשוות את הממצאים של שני המחקרים.
במחקר קודם משנת 2009 נבדקו 6 שירותי ווב 2.0 – RSS , מסרים מהירים, נגני מדיית רשת , בלוגים, תיוג ורשתות חברתיות. מחקר זה משנת 2009 מצא שימוש נמוך בשירותים אלו, השירות היחיד מבין ששת שירותים אלה שנמצא בו שימוש רחב הוא ה-RSS , והתיוג נמצא בתחתית הרשימה מבחינת שימוש.
מחקר ההמשך נערך בתקופה נובמבר 2010 – פברואר 2011 . המדגם כלל אתרי ווב של 200 אוניברסיטאות ברחבי העולם שנבחרו כאוניברסיטאות הטובות ביותר לשנת 2008, והנתונים נלקחו מאתרי הבית של הספרייה המרכזית בכל מוסד. המטרה הייתה לתעד את השימוש ב-12 שירותי ספרייה – ששת השירותים שהוזכרו לעיל ונבדקו במחקר הראשון ושישה שירותים נוספים : פייסבוק, טוויטר, מנשק וובי למכשירים ניידים, שירות יעץ באמצעות SMS , יוטיוב, וסרגלי כלים לדפדפן. הממצאים לא כללו הערכה של איכות או יעילות השירותים אלא התייחסו ליישום שירותים אלה בספריות ומידת השימוש בהם על ידי משתמשי הספרייה וההתפתחויות בנושא.
ממצאי מחקר המשך זה: מבחינת יישום השירותים ושילובם בספריות חל גידול משמעותי בכל היישומים – בין הממצאים: בשימוש ב- RSS חל גידול של 19% . RSS הוא עדיין השירות הפופולרי ביותר מבין 12 השירותים שנבדקו – 157 ספריות מתוך 200 הספריות שבמדגם משתמשות בו. .
בתחום התיוג – חל גידול של 9.5 אך למרות גידול זה , כמו במחקר קודם גם במחקר זה נמצא שהתיוג עדיין נמצא בתחתית הרשימה מבחינת השימוש בו . רק 36 ספריות מתוך ה- 200 שבמדגם משתמשות בו.
52% מהספריות משתמשות ברשתות חברתיות – כולל פייסבוק וטוויטר, גידול של 27% ביחס למחקר קודם. טוויטר נמצא פופולרי יותר מפייסבוק – ממצא מפתיע במקצת בהתחשב במספר המשתמשים הכללי בשני היישומים . 30 ספריות משתמשות ברשתות חברתיות אחרות כגון פליקר ו- Delicious בנוסף לפייסבוק וטוויטר.
בתחום השימוש במסרים מהירים חל גידול של 8% . 93 ספריות מתוך הספריות שבמדגם משתמשות במסרים מהירים.
בשימוש בבלוגים חל גידול של 4% , הבלוגים מיושמים ב- 64 ספריות מתוך הספריות שבמדגם.
ממצאים מעניינים נוספים: יוטיוב מיושם ב- 50 ספריות, 77 ספריות יצרו מנשק וובי לאתר הבית שלהם אבל רק 17% מהן יצרו מנשק גרפי מיוחד למטרה זו. למעלה מ-% 35 מהספריות יישמו את גוגל ספרים כשירות בקטלוגים שלהם.
אך למרות הגידול המשמעותי בשילוב הטכנולוגיות בספריות – השימוש עדיין נמוך. כך למשל ב- 14 בפברואר 2011 נמצא ממוצע של 750 משתמשים שעשו "like " לדף הפייסבוק של הספרייה מתוך מספר כולל של 56247 משתמשים, ב15 בפברואר 2011 ל- 87 חשבונות טוויטר של ספריות היו בממוצע 520 עוקבים מתוך 45216 משתמשים.
Summon –
ב-
I-Search
– האוניברסיטה הלאומית באוסטרליה הצטרפה החודש למוסדות אקדמיים אחרים דוגמת
שנוסד בבית ספר למנהל עסקים באוניברסיטת משיגן הוא אינדיקטור כלכלי לאומי שמשקף את שביעות הרצון של הצרכנים בארה"ב מאיכות המוצרים והשירותים . הדוח מסתמך על ראיונות של 70000 צרכנים מדי שנה ומודד את שביעות הרצון מלמעלה מ- 225 חברות ב- 47 תעשיות ו-10 סקטורים כלכליים ו-130 מחלקות ממשלתיות, סוכנויות ואתרי ווב. הנתונים מתפרסמים מדי חודש עם דגש על סקטורים אחרים מדי חודש. בחודש יולי הדוח התמקד ב- 3 תחומים ברשת האינטרנט – מנועי חיפוש, מדיה חברתית ואתרי חדשות.
The National Academies Press -NAP המו"ל של National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, Institute of Medicine, and National Research Council
אוניברסיטת נוטינגהאם שבאנגליה ערכה במאי 2011 סקר ראיונות בנושא עמדות כלפי פרסום במסגרת הגישה הפתוחה. הסקר נערך בקרב 700 אנשי סגל בכלכלה וכימיה ב- 11 אוניברסיטאות ברחבי אנגליה.
סקר טלפוני מקיף בנושא שימוש בטלפונים חכמים בארה"ב נערך בתקופה 26 לאפריל – 22 במאי 2011 בקרב מדגם של 2277 מבוגרים , מעל מגיל 18. דו"ח ובו תוצאות הסקר התפרסם ב- 11 ליולי 2011.
• כאשר המשתמשים התבקשו לתאר במילה אחת את תחושתם כלפי הטלפונים שלהם – 72% השתמשו במילה חיובית כגון: good, great, excellent, convenient,
לפייסבוק יש מנוע חיפוש משלה ומשתמש שנמצא בתוך פייסבוק יכול להשתמש במנוע חיפוש זה. במקביל קיימים מנועי חיפוש צד שלישי שמאפשרים לחפש בפייסבוק מחוץ לפייסבוק. באופן כזה גם משתמשים שאין להם חשבון בפייסבוק יכולים לחפש מידע מתוך פייסבוק.
בפוסט של הבלוג הרשמי של גוגל מתאריך 28 לחודש יוני 2011
אלא שלא כמו בפייסבוק שאין אבחנה בין החברים כאן ישנם מעגלים – Circles. ההנחה היא שלא כל מערכות היחסים שוות. והשיתוף הוא סלקטיבי. בחיים אנו משתפים דברים שונים עם מעגלים חברתיים שונים כגון: בני משפחה, חברים לעבודה או ללימודים והבוס. לכן גם ברשת זו יש הפרדה בין מעגלים – קבוצות שונות של אנשים שאנחנו מאשרים כחברים. יש מעגלים מובנים במערכת והמשתמש יכול להוסיף מעגלים חדשים בהתאם לצרכיו. מעגלים אלה מאפשרים לחלוק מידע ולקרוא מידע באופן סלקטיבי על פי המעגלים השונים.
אפליקציית Google+ לאנדרואיד כוללת גם את שירות ה-Huddle – פטפטת – אפשרות לדיון קבוצתי – שירות צ'אט עם אנשים בודדים או מעגלים,.כפי שכתוב
האם השפות המבוקרות נעולות באקדמיה? מהי הרלוונטיות של שפות מבוקרות לניהול הידע בארגון?
Quixey
תוצאות החיפוש כוללות שמות של יישומים/תוכנות , תיאור כל יישום ומחיר. אפשר להגביל את החיפוש על פי אשכולות – יישומים חופשיים וסוג פלטפורמה כגון – Android, BlackBerry , Chrome add-ons, Firefox add-ons, iPad, iPhone , Mac , Palm, Web , Windows ועוד. כמו כן מוצעים חיפושים דומים.
טכנולוגית הנייד ממשיכה לתפוס תאוצה בכל התחומים כולל תחומי ההוראה והמחקר.. כיצד נערכות הספריות לעידן החדש? מידע מקיף בנושא הנייד אפשר למצוא במדריך מקיף בן 60 עמודים :