Towards Open Access Scholarship – ניירות עבודה נבחרים מכנס ברלין השישי

Towards Open Access Scholarship – קובץ שכולל ניירות עבודה מכנס ברלין השישי בנושא ה"גישה הפתוחה", שהתקיים בנובמבר 2008, יצא עתה לאור וזמין  חופשי בווב. הקובץ כולל את ניירות העבודה הבאים:
• Timely or Timeless?
• Progress Towards Open Access at the EC
• Access to Scientific Information in the Digital Age
• Alternative Publishing Models
• SCOAP3
• SciELO Program Publishes More than 500 Latin- American Open Access Journals
• Open Access Contributions in the Humanities?
• Peer Reviewed Data Publication in Earth System Sciences: Earth-System-Science-Data
• Open Document Exchange Formats

ניירות העבודה עוסקים בנושאים שונים: צרכים, דעות ואספקטים שחיוניים להצלחת התנועה, מדיניות ה"גישה הפתוחה", היבטים כלכליים וארגוניים, פלטפורמות שמתמקדות באזור מסוים או בתחום מסוים ומשמשות כמודלים, וסטנדרטים טכניים שתומכים ב"גישה הפתוחה".
אוסף זה של ניירות שמציג נתונים, מודלים, ודוגמאות מעשיות שקשורות ליישום ה"גישה הפתוחה" מדגיש את חיוניותה של תנועת ה"גישה הפתוחה" להפצתו של חומר מדעי בעתיד.

לקובץ

 

התנהגות החיפוש של החוקרים של מחר

מחקר מעניין שנערך בשיתוף בין JISC ו- British Library שם לו למטרה לבדוק לאורך 3 שנים את התנהגות החיפוש של החוקרים של מחר. המחקר השתמש בשיטות מחקר כמותיות ואיכותניות ובחן את התנהגות החיפוש של סטודנטים לתואר שלישי באנגליה מדור Y (ילידי 1980-2000) וסטודנטים מבוגרים יותר. תוצאות המחקר של השנה הראשונה של המחקר – 2009 – 2010 התפרסמו בדו" ח בחודש יוני 2010.

תוצאות המחקר חשובות לספרנים מידענים ועושי מדיניות בבואם לענות על הצרכים של הסטודנטים מדור ה-y  .

בגישה הכללית לחיפוש מידע ושימוש במקורות המחקר לא נמצאו הבדלים בולטים בין סטודנטים מקבוצת גיל 1982-1994 ובין סטודנטים מבוגרים יותר. המשתנה תחום המחקר נמצא כמשפיע על התנהגות החיפוש יותר מאשר משתנה הגיל או שנת הלימודים.

יחד עם זאת נמצאו הבדלים מסוימים בין הסטודנטים מקבוצת דור Y לבין סטודנטים מבוגרים יותר בעיקר בכל הקשור לבקשת עזרה וגישה למחקר.

נמצא שסטודנטים מדור Y נוטים להיעזר במנחים שלהם יותר מסטודנטים מבוגרים יותר – כך למשל 33% מהסטודנטים מדור Y דווחו שהם לא נעזרו אף פעם בצוות הספרייה . .

השימוש באוספי הספרייה הוא רב , אבל רק 36% מהסטודנטים מדור y ו- 25% מהסטודנטים המבוגרים יותר משתמשים בשירותי ההשאלה הבין-ספרייתית .משתנה תחום המחקר נמצא בהקשר זה בעל קשר חזק  יותר – 42% מהסטודנטים ממדעי הרוח משתמשים בשירותי ההשאלה הבין-ספרייתית לעומת 13% מהסטודנטים למדעים.

מספר השערות של המחקר ביחס לדור Y אוששו בעוד שהשערות אחרות הופרכו כך למשל – ההשערה שדור Y נמצא מיומן יותר בכל הקשור לאוריינות מידע אוששה . לעומת זאת ההשערה שסטודנטים מדור Y נוטים פחות להשתמש בחומרים מודפסים ויעדיפו תמיד להשתמש גרסאות אלקטרוניות לא אוששה עד כה…

ממצאים נוספים ומעניינים בדו"ח המלא..

Metaweb, Freebase וגוגל

ב- 16 ביולי 2010 גוגל הצהירה שהיא רכשה את חברת metaweb כדי לשפר את תוצאות החיפוש שלה על ידי שימוש במאגר freebase , כדברי Jack Menzel מנהל מוצר בגוגל :
"Working together we want to improve search and make the web richer and more meaningful for everyone,"

ואכן נראה שהחברה ובעיקר מאגר המידע שלה יוכל לתרום לכל מה שקשור בהיבט הסמנטי של החיפוש.

חברת metaweb היא שעומדת מאחורי המאגר החופשי freebase . freebase שידוע כ- "an open database of the world’s information" הוא מאגר מידע חופשי קולקטיבי מובנה שכולל נכון להיום קרוב ל- 12 מיליון נושאים או זהויות עם מזהה ייחודי לכל זהות – מה שמאפשר להבחין בין זהויות שונות עם שם דומה. זהויות יכולות להיות אדם, מקום או אובייקט. לכל אחת מהזהויות יש מידע-על מובנה. אפשר למשל למצוא בחיפוש באתר מהו גודלה של יבשת מסוימת, מהו תאריך הפקה של סרט מסוים ומהו תאריך הלידה של אדם מסוים.

קטלוג המידע במאגר יוצר גם קשרים בין הנתונים במאגר שכן רוב הזהויות במאגר קשורות עם אחד או יותר סוגים כגון אנשים, מקומות, סרטים וכו' . ואחזור המידע מהמאגר הוא בהתאם.

רכישה זו היא מאמץ נוסף של גוגל לאחר Google Squared בכיוון שיפור החיפוש הסמנטי שלה וחילוץ מידע מובנה מהווב.

להצהרה של גוגל בנושא
מידע על metaweb

MELIBEA – מדריך ומעריך למדיניות ה"גישה הפתוחה"

MELIBEA הוא מדריך למדיניות ה"גישה הפתוחה" של מוסדות שונים בעולם ביחס למחקר אקדמי. כלי זה מנתח על פי מספר קריטריונים את מדיניות ה"גישה פתוחה" של אוניברסיטאות, מרכזי מחקר, מוסדות ממון, וארגונים ממשלתיים.

המדריך נועד למספר מטרות:
• לקבוע אינדיקטורים שחושפים נקודות חזקות וחלשות במדיניות ה"גישה הפתוחה"
• להציע מתודולוגיה שתסייע למוסדות בעיצוב מדיניות מוסדית של "גישה פתוחה"
• להציע כלי שמשווה בין מדיניות ה"גישה הפתוחה" במוסדות שונים

יחידת הניתוח הם המסמכים שמתארים את מדיניות הגישה הפתוחה . אלה מוערכים על פי 24 שאלות שמכסות אספקטים שונים – תיאוריים וכאלה שנוגעים למדיניות ה"גישה הפתוחה" של מוסד מסוים, ועל פי נוסחה מסוימת נקבע ציון משוקלל למדיניות המוסד ביחס ל"גישה הפתוחה" .

באתר יש כמה אופציות חיפוש – על פי שם מוסד, קטגוריה, מדיניות, וארץ . בתוצאות החיפוש מקבלים פרטים כלליים שנוגעים למדיניות המוסד ביחס לגישה הפתוחה וציון הערכה לגבי כל אחד מהקריטריונים להערכה, כולל ציון הערכה כללי שמושתת על שקלול כל הקריטריונים.כך למשל נוכל אם נבחר בארה"ב  כמילת החיפוש לקבל רשימה של מוסדות בארה"ב שמישמים את מדיניות ה"גישה הפתוחה" ונוכל להשוות בין מדיניות ה"גישה הפתוחה"  של מוסדות אלו על פי הקריטריונים השונים והציון המשוקלל לכול הקריטריונים. .

כמו כן יש באתר טופס להוספת מוסד למאגר המוסדות שבאתר. בטופס זה יש למלא פרטים שנוגעים לקריטריונים שונים שמשמשים להערכת מדיניות ה"גישה הפתוחה" .

לאתר

האקדמיה ללשון עברית מתפשטת במרשתת

אתר חדש לאקדמיה ללשון העברית עלה בימים האחרונים לאינטרנט לתקופת הרצה.
מעתה נוכל לא רק לבדוק ברשת מה פסק המוסד העליון ללשון העברית בעניין דקדוק, כתיב ומינוח, אלא גם להשפיע על עיצוב השפה והתפתחותה.
באתרה החדש, האקדמיה מבקשת מן המבקרים לשתף אותה בדעותיהם ובהעדפותיהם הלשוניות.
לדברי מנכ"לית האקדמיה, טלי בן יהודה, "המטרה שלנו לעשות את האתר הזה למרכז מידע גדול בהיקפו ואתר מוסמך מבחינת התשובות והחומר שמובאים בו".

מן האקדמיה נמסר כי היא "תלך ותעשיר את תוכני האתר, להנאת הגולשים ולתועלתם. בעמוד הבית יש תצוגה מתחלפת של מאמרים בענייני לשון, תעודות היסטוריות ומילים חדשות. האתר יכלול בעתיד גם חנות ספרים מקוונת וספרייה אלקטרונית של פרסומי האקדמיה ועוד".

לידיעה המלאה

Nibbo – להקלת מלאכת החיפוש

לעתים אנו מעוניינים  לקבל בתוצאות החיפוש לא רק דפי ווב אלא גם תמונות, חדשות, וידאו ופריטי מידע מסוגים אחרים. רוב מנועי החיפוש היום מאפשרים זאת, אבל לשם כך יש צורך בהחלפת מנשק החיפוש. Nibbo – מנוע חיפוש מבוסס גוגל מאפשר זאת ממסך אחד. המאפיין העיקרי של Nibbo הוא הצגה מקדימה של הסוגים השונים של פריטי המידע במסך אחד תוך ציון מספר הפריטים בכל אחד.

במסך התוצאות נקבל דפי ווב, תמונות, וידאו, ערכים מהויקיפדיה, חדשות, ו"ציוצים" מטוויטר.

מסך תוצאות החיפוש מחולק לשלושה טורים: תצוגה מקדימה, תוצאות החיפוש, ואופציות לעידון השאילתא. תוצאות החיפוש הנוכחי מוצגות במרכז , בתצוגה המקדימה מוצגים סוגי המידע השונים להוציא את אלה שמוצגים בשטח המרכזי. לחיצה על אחד מסוגי המידע בתצוגה המקדימה תעביר פריטים אלו למרכז המסך. האופציות לעידון השאילתה משתנות בהתאם לסוג פריטי המידע אותם אנו מחפשים – אופציות אלו כוללות עידון על פי שפה, סדר מיון שונה , הצעות להוספה או להשמטה של מילות חיפוש מסוימות. קיימת גם אופציה להתאמה אישית של מסך תוצאות החיפוש.

קיימת גם אופציה להרשמה אישית באמצעות שם המשתמש והחשבון של המשתמש בגוגל. פתיחת חשבון אישי מקשרת בין הקונפיגורציה ושם המשתמש ומאפשרת שמירה הקונפיגורציה האישית בשרת של המנוע בווב , מה שמאפשר שימוש באותה קונפיגורציה מכל מחשב. חשבון אישי מאפשר למשתמש גם יצירת מנוע מותאם אישית ושליטה מסוימת בתוצאות החיפוש- כגון הגבלת החיפוש לאתרים מסוימים, השמטת אתרים מסוימים מתוצאות החיפוש ועוד..

למנוע החיפוש

נגישות חומרים ב"גישה פתוחה" בספריות אקדמיות

מחקר מעניין בדק עד כמה ספריות מנגישות חומרים ב"גישה פתוחה" באמצעות הקטלוגים שלהם וערוצי ספרייה אחרים. המחקר שפורסם ביוני 2010 נעשה במסגרת עבודה לתואר שני בספרנות ב- Victoria University of Wellington.

במסגרת המחקר נערך סקר של מצאי ספריות אקדמיות בארה"ב שחברות בקטלוג המאוחד הבינלאומי – WorldCat . הסקר בדק עד כמה כתבי עת מהמדריך לכתבי עת בגישה חופשית – DOAJ כלולים במצאי הספריות. לאחר מכן הופצו שאלונים בקרב מאה ספריות שנמצאו בדרוג גבוה מבחינת מצאי חומרים ב"גישה הפתוחה". השאלונים בדקו את יחסן של ספריות אלו ל"גישה הפתוחה" .

מטרתו של המחקר הייתה להבין טוב יותר את הגורמים שמשפיעים על הכללת חומרים ב"גישה פתוחה" במצאי הספריות, ומהו יחס הספריות להנגשת חומרים "פתוחים" במצאי שלהם.

ממצאים עיקריים של המחקר:
• ל-54% מהספריות האקדמיות בארה"ב שחברות ב- WorldCAt יש לפחות רשומה אחת של כתבי עת מ- DOAJ
• ספריות עם מצאי גבוה יחסית של כתבי עת מ-DOAJ נמצאו בעלות גישה חיובית כלפי ה"גישה הפתוחה"
• נושא כתב העת מהווה שיקול חשוב יותר להכללתו במצאי הספרייה מאשר מודל ה"גישה" שלו
• למו"לים גדולים יותר שפועלים במסגרת ה"גישה הפתוחה" ייצוג גבוה יותר במצאי הספרייה מאשר מו"לים קטנים יותר.

המחקר יכול לסייע למו"לים ב"גישה פתוחה" להבין את מדיניות הספריות ביחס לחומרים פתוחים ולסייע להם לפתח אסטרטגיות פעילות להגדלת מספר הכותרים שלהם במצאי הספריות.

למחקר המלא

משייקספיר ועד ברדבורי

לאורך ההיסטוריה מוסד הספריה, הן הפרטית והן הציבורית, זכה להתייחסויות רבות של אנשים שונים. להלן מבחר ציטוטים המביעים השקפות עולם ותפיסות שונות על מוסד הספריה.
"הספריה שלי היתה דוכסות גדולה דיה" (ויליאם שייקספיר, משורר אנגלי).
"אף אוניברסיטה בעולם לא עלתה לגדולה ללא ספריה גדולה שיכלה לעמוד בפני עצמה. כאשר כלל זה יחדל מלהיות התרבות שלנו תגיע לקיצה" (לורנס קלארק פאוול, סופר וספרן אמריקאי).
"תמיד דמיינתי שגן העדן יהיה סוג של ספריה" (חורחה לואיס בורחס, סופר ארגנטינאי).
"ספריות אינן נבנות, הן צומחות" (אוגוסטין בירל, סופר אנגלי).
"הספריה היא מקדש הלמידה ולאורך ההיסטוריה הלמידה נתנה יותר חופש לאדם מאשר כל המלחמות" (קארל ט' רוואן, עיתונאי אמריקאי).
"ספריה היא אינה מותרות אלא אחד מצרכי החיים" (הנרי וורד ביקר, שר אמריקאי).
"אם יש לך גן וספריה, יש לך כל מה שנחוץ" (מרקוס טוליוס קיקרו, סופר, פילוסוף ונואם רומי).
"ספריה מרמזת על מעשה של אמונה" (ויקטור הוגו, סופר צרפתי).
"ספריה ציבורית היא האנדרטה העמידה ביותר והנכונה ביותר לשימור של מאורעות, שמות או רגשות היות והיא ורק היא שורדת מלחמות ומהפיכות" (מארק טווין, סופר אמריקאי).
"הספריה שלך היא הדיוקן שלך" (הולברוק ג'קסון, עיתונאי אנגלי).
"את השלווה המושלמת של החיים ניתן למצוא רק במקום מפלט, בחבר נאמן ובספריה טובה" (אפרה בן, סופר ומשורר אנגלי).
"מהו חשוב יותר מכל בספריה? העובדה שהיא קיימת" (ארצ'יבלד מק'ליש, משורר אמריקאי).
"ספריה, אם נתאימה למטאפורה המפורסמת של סוקרטס, צריכה להיות חדר לידה לרעיונות – מקום בו ההיסטוריה מתעוררת לחיים" (נורמן קוסינס, כתב אמריקאי).
"להיסטוריונים ספריות הן אוכל, מקום מחסה ואפילו מוזה" (ברברה ו' טוקמן, היסטוריונית אמריקאית).
"בלי ספריות מה יש לנו? אין לנו עבר או עתיד" (ריי ברדבורי, סופר אמריקאי).

עתיד הספריות האקדמיות – תסריטים עתידיים והשפעתם על הספריות

חשוב לספריות אקדמיות, שמחפשות להציג את הערך של הספריות למוסדות האב שלהן, להבין לא רק את המצב הנוכחי אלא גם העתידי. מסמך מעניין של ACRL
“Futures Thinking for Academic Librarians: Higher Education in 2025,”מציג 26 תסריטים עתידיים אפשריים תוך הסתמכות על המגמות הקיימות שיכולות להיות בעלות השפעה על הספריות ב-15 השנים הבאות.

התסריטים נוגעים לתרבות האקדמית, לדמוגרפיה, למידה מרחוק, ממון, גלובליזציה, תשתיות, ספריות, אוירה פוליטית, תעשיית ההוצאה לאור, סטודנטים וטכנולוגיה.

המסמך כולל תחזיות לגבי הסתברות התרחשותו של כל אחד מהתסריטים העתידיים והשלכות לגבי הספריות האקדמיות, ויכול לסייע למנהלי ספריות ולמקבלי החלטות אסטרטגיות שנוגעות לספריות אקדמיות.

מסמך זה מדגיש את העובדה שהספריות הן חלק מהאֶקוֹסִיסְטֶמָה הכללית ושספרנים חייבים לעקוב באופן מתמיד אחר הסביבה כדי לחוש שינויים צפויים ולפעול בהתאם.

למסמך המלא

קריאה בספר מהירה יותר : אייפד וקינדל מול הספר המודפס

מחקר שנעשה ע"י ג'יקוב נילסן, מומחה בתחום השימושיות באינטרנט, מגלה כי מהירות הקריאה בקוראים האלקטרוניים השתפרה, אך עדיין מהירות הקריאה בדפוס, גבוהה יותר מקריאה בקינדל או באייפד.
במחקר נמצא, שמהירות הקריאה יורדת ב-6.2 אחוז באייפד וב-10.7 אחוז בקינדל, לעומת הספר המודפס.
נילסן מציין, שההבדלים במהירות הקריאה בין שני המכשירים לא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית.

בסקר השימושיות השתתפו 24 אנשים, שזוהו כקוראי ספרים ביומיום. הם התבקשו לקרוא סיפורים קצרים מאת המינגווי: בדפוס, ע"ג צג מחשב ובשני המכשירים. הבחירה בהמינגווי הייתה בגלל כתיבתו המענינת ושפתו הפשוטה.
הקריאה נמשכה בסה"כ 17 דקות ועשרים שניות, מספיק זמן כדי לאפשר לקוראים  "להשאב" לתוך הסיפור. לאחר קריאת כל סיפור, התבקשו המשתתפים למלא שאלונים על מנת להבטיח שהם אכן קראו את הסיפור ולא רק רפרפו. המשתתפים זכו לסביבת עבודה נעימה ונוחה, שדימתה קריאה בבית.
המשתתפים דרגו את חוות דעתם לגבי חווית הקריאה בכל אחד מהאמצעים. בסולם מ-1 עד 7 דורגו האייפוד, הקינדל והדפוס  5.8 ; 5.7 ; 5.6  הקריאה ע"ג המחשב זכתה ל-3.7 בין היתר, כי זה הזכיר למשתתפים את סביבת עבודתם. אחת מההערות של המשתתפים היתה, שקריאה בספר המודפס, הייתה מרגיעה יותר.
ולמרות כל זאת, נילסן צופה עתיד בטוח לקוראים האלקטרוניים, שילכו וישתפרו מבחינה טכנולוגית.

מה דעתכם על התוצאות? האם אתם מעדיפים לקרוא ספר על גבי קורא אלקטרוני, מחשב או בדפוס?

לסקר המלא

מקור: Mashable

3.5 מיליון ספרים אלקטרוניים להורדה בחינם

 World eBook Fair הוא ללא ספק האירוע הגדול ביותר בתחום הפצת הספרים האלקטרוניים.
בזמן היריד שמתקיים בין ה- 4 ביולי ועד 4 באוגוסט, כ -3.5 מיליון ספרים אלקטרוניים יהיו זמינים להורדה  בחינם. לעומת, היריד של השנה שעברה שהציע להורדה 1.5 מיליון ספרים.

היריד העולמי הוקם לראשונה בשנת 2006 ע"י ארגון הספריות הציבוריות, כשהמטרה היתה, לאפשר גישה שווה למשך חודש, לציבור הרחב ולסטודנטים – לאוסף ענק של ספרים אלקטרוניים. הפרויקט יצא לדרך כתוצאה משיתוף פעולה של כמאה ספריות אלקטרוניות מרחבי העולם. בשנה הראשונה הוצעה ביריד גישה לכ-350 אלף ספרים אלקטרוניים. מעניין לאיזה מספר נגיע בעוד 5 שנים…

נותני החסות העיקריים הם:
+ Internet Archive  עם למעלה משני מיליון כותרים
+ World Public Library עם למעלה מ-750,000 מסמכים, תמונות, מפות וצילומים.
+ Project Gutenberg, עם למעלה מ-100,00 ספרים
+ Wattpad  – למעלה מ-250,000 פריטים
+ International Music Score Library Project IMSLP, שסיפקה גישה לכ-17,000 יצירות עם תווים.

אמנם, לא ניתן למצוא כאן רבי מכר חדשים, וזאת בגלל מגבלות של זכויות יוצרים, אך ניתן למצוא כאן מגוון מרשים של ספרים, אותם ניתן להוריד כקבצי PDF, טקסט רגיל או בפורמט MP3 להורדה למכשירים ניידים. בתחומים כמו: ספרות קלאסית, ספרי ילדים, ספרי הדרכה טכניים, ספרות מקצועית בתחום החינוך,הרפואה ועוד, וכן סרטים וקבצי אודיו.
ניתן לבצע חיפוש חופשי ומתקדם באוסף עפ"י מחבר, כותר, מו"ל, תוכן ענינים, שפה ופורמט.

גישה לאתר : World eBook Fair
לרשימת הספרים המלאה

סטודנטים, ספרנים, חוקרים ! הזדמנות של פעם בשנה.

ויקיפדיה והווב הסמנטי

ויקיפדיה, שנוצרה על ידי הרבה אנשים, היא למעשה התגלמותו של ווב 2.0 שמושתת על חוכמת ההמונים. אבל עתה Wikimedia Foundation הארגון שלא למטרות רווח שעומד מאחורי הויקיפדיה חושב כיצד להפוך את הויקיפדיה לרכיב מרכזי בווב הסמנטי – ווב 3.0.

משמעות הדבר היא  שמחשבים יוכלו להבין את המשמעות של הערכים, יוכלו למשל לזהות שמידע מסוים בטבלה מסוימת הוא תאריך, ונוכל לקבל תשובות, שהיום כדי לקבלן המשתמש צריך לקרוא את הערך הרלוונטי המסוים.

בכנס 2010 Semantic Technology , שהתקיים ב- 21-25 ביוני 2010 בסן פרנסיסקו, בכירים ב- Wikimedia דיברו על צעדים בכיוון זה שננקטים על ידי Wikimedia. הם גם קראו לקהילת הווב הסמנטי לסייע בהפיכת התכנים הנמצאים בויקיפדיה לנגישים ומובנים על ידי מחשבים.

דוגמאות בכיוון זה כבר קיימים כגון: DBPedia, WikiPics והמאגר Freebase שמשמש את מנוע החיפוש PowerSet שנרכש על ידי מיקרוסופט . היכולת לעשות שימוש חוזר בתכנים של הויקיפדיה כמו יצירה אוטומטית של טבלאות ומפות הוא דבר גדול.

על האתגרים שעומדים בדרך לכך והמאמצים בכיוון אפשר לקרוא בכתבה המלאה בנושא זה : Wikipedia to Add Meaning to Its Pages

OpenCalais והווב הסמנטי

OpenCalais הוא שירות חינמי שמאפשר לתייג אוטומטית דפי ווב ומסמכים שונים. באמצעות שירות זה אפשר לעבד חינם עד 50000 מסמכים ( פוסטים של בלוגים, חדשות, דפי ווב) ליום ללא תשלום. למו"לים ואחרים שנזקקים לעיבוד של מספר גדול יותר של מסמכים קיימת אופציה בתשלום –OpenCalais Professional השירות תומך היום בשפות אנגלית וצרפתית עם תכניות לתמיכה בשפות נוספות בעתיד..

כלי זה הוא יוזמה של Thomson Reuters ששם לו למטרה לתמוך באינטראופרביליות של תכנים בעולם הדיגיטלי באופן שיתאים וישרת את הווב הסמנטי. הכלי יכול לשמש חברות סטרט-אפ , מו"לים, ומוסדות כמו ספריות ואוניברסיטאות לסלול דרך לעתיד של המדיה הדיגיטלית. הכלי חוסך זמן וכסף שכן הוא מתייג אנשים מקומות, עובדות ואירועים בתכנים השונים, והוא אמצעי יעיל ומהיר ליצירה אוטומטית של מידע-על מהתכנים תוך שימוש בטכנולוגיה של ClearForest שכוללת טכניקות סמנטיות מתקדמות של עיבוד שפה טבעית – NLP.

דוגמה לביצועי השירות אפשר לראות באתר – Calais Viewer מאפשר להזין טקסט כלשהו והתוצאה תיוג אוטומטי של הטקסט ויצירה אוטומטית של מידע-על מהטקסט. הוא תואם את הדפדפנים Firefox ו- Internet Explorer

באתר אפשר לראות דוגמאות ליישומים שונים שנעשו באמצעות הכלי , כך לדוגמה חוקרים ב- University of Karlsruhe אחד מהמוסדות המובילים בתחום המדע והטכנולוגיה בגרמניה בנו באמצעות OpenCalais אונטולוגיה של חדשות בתחום העסקים שמתארת ישויות ואירועים בתחום זה .

לאתר

Search pigeon – מנוע חיפוש לכתבי עת חופשיים עם דגש על מדעי הרוח

Search pigeonSearch pigeon הוא מנוע חיפוש ייעודי למאמרים שפיטים חופשיים בעיקר בתחום מדעי הרוח. . על פי מה שכתוב באתר הוא למעשה אוסף של מנועי חיפוש מותאמים אישית שנבנו באמצעות Google custom search. אפשר לחפש באוסף כולו ואפשר למקד את החיפוש לתחומי דעת מסוימים: היסטוריה, פילוסופיה, דת ותיאולוגיה, אמנות ספרות ולימודי תרבות , מדעי החברה וכתבי עת רב תחומיים

אפשר גם לדפדף ולראות את רשימת כתבי העת שמכסה המאגר של מנוע החיפוש על פי התחומים השונים שנמנו לעיל. הרשימה כוללת קישורים לאתרי הבית של כתבי העת . לחלק מכתבי העת יש באתר תקציר עם תיאור קצר על כתב העת.

מבחינות מסוימות הוא דומה למנוע החיפוש JURN שגם אותו כדאי לזכור כאשר מחפשים מאמרים במדעי הרוח.

לאתר המנוע

Ted – אתר להרצאות מקוונות

באתר האינטרנט של כנס TED ניתן למצוא הרצאות של מיטב המרצים בעולם בתחומים נבחרים כגון : מדע, טכנולוגיה, אינטרנט, אמנות, פוליטיקה, איכות סביבה ועוד … לרשימת התגים המלאה
ההרצאות זמינות לצפייה חופשית, קצרות יחסית, בדרך כלל לא יותר מ-18 דקות.

מה זה TED ?
TED, ראשי תיבות של Technology, Entertainment, Design (טכנולוגיה, בידור עיצוב), ארגון ללא מטרות רווח שעניינו המוצהר והבלעדי הוא "רעיונות ששווים הפצה", הכנס נולד ב-1984 כאשר האדריכל והמעצב האמריקאי ריצ'רד סול וורמן הצליח סופסוף להגשים חלום ישן ולכנס בפעם הראשונה כמה מהמוחות הגדולים שעבדו באותה עת על פרויקטים חדשניים.
זהו כנס עולמי, בעל מתכונת קבועה וייחודית, בו מתבקש כל מרצה לשאת את "הרצאת חייו" במשך 18 דקות לכל היותר. בכנס משתתפים  מרצים משפיעים, מנהיגי מדינות, חתני פרס נובל ומדענים בעלי שם, ובהם ביל קלינטון, אל גור, ג'יין גודל, ביל גייטס ובונו, ומישראל: יוסי ורדי, משה ספדי, דן אריאלי, שי אגסי, ואיתי טלגם.

נכתב על הכנס: ההרצאות מלהיבות, מעוררות השראה ויוצרות רושם וחוויה ייחודית שלא ניתן למצוא כדוגמתם בכנסים אחרים בעולם.
בינואר השנה, אירחה ישראל את הכנס. אחת ממטרותיו של הכנס בישראל, היה לחשוף את הישגי המדע והתרבות בישראל לקהל בינלאומי רחב ככל האפשר. כל ההרצאות מצולמות בוידאו, כשהטובות ביותר, מועלות לאתר של TED העולמית.
344 הרצאות תורגמו לעברית על ידי מתנדבים, גם אתם יכולים להציע את עצמכם.

כמה מן ההרצאות בעברית:
דייויד ביירן: כיצד הארכיטקטורה עזרה למוזיקה להתפתח
ג'ון אנדרקופלר מצביע על העתיד של ממשק המשתמש
דניאל כהנמן: החידה של חוויה לעומת זכרון

לכנס יש בלוג אליו ניתן להרשם ולקבל עידכונים.

+ עשרת ההרצאות הפפופולריות ביותר בכל הזמנים
+ הרצאות מתורגמות לעברית

מהרצאות כנס מיט"ל 2010 : הערוץ האקדמי – מהמסך הקטן למסך הקטנטן

אחת ההרצאות המעניינות בכנס מיט"ל 2010 שהתקיים ב- 30 ליוני 2010 הציגה את ה"ערוץ האקדמי" . הערוץ האקדמי שם לו למטרה להביא את ההשכלה הגבוהה לכלל הציבור, ופועל ללא מטרת רווח. הוא נוסד על ידי אוניברסיטת חיפה בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, הטכניון, אוניברסיטת בר-אילן והאוניברסיטה הפתוחה. בעבר התכניות שודרו במסגרת ערוץ הכבלים ולאחר מכן הערוץ פעל כערוץ עצמאי ב- HOT .

היום התוכניות מועברות דרך האינטרנט בכתובת : actv.haifa.ac.il ומשודרות גם בערוצים אחרים.

התכנים בערוץ האקדמי כוללים :
• הרצאות – הרצאות שמוקלטות במיוחד באולפן הערוץ והרצאות מכנסים אקדמיים שמשודרות בערוץ לאחר עריכה.
• שיח אולפן – דיון בין מומחים בנושאים שונים
• ראיונות עם חוקרים בנושא מחקרים חדשים.

התוכניות באתר מסווגות על פי קטגוריות נושאיות:
חברה, מדע ורפואה, בטחון ומדינה, תרבות ואמנות, כלכלה ומשפט, יומן אקדמי ואקדמי פלוס . יש באתר גם מנוע חיפוש דרכו אפשר לאתר תוכניות על פי מלות חיפוש.  על פי נתונים שהתפרסמו בספר הכנס מחצית מהצופים בערוץ האקדמי מרוצים במידה רבה עד רבה מאוד מהתכנים המשודרים.

לאתר הערוץ

מהרצאות כנס מיט"ל 2010: "השכלה נגישה" – עקרונות פעולה לשימוש הוגן ביצירות לצורכי הוראה ומחקר בתחום שמורים דיגיטליים ומקראות דיגיטליות

אחת ההרצאות המעניינות בה השתתפתי בכנס מיט"ל 2010 שהתקיים אתמול ( 30 ביוני 2010) הייתה בנושא "השכלה נגישה".

כיום אחד החסמים להנגשת חומרי לימוד כגון: מחקרים, מאמרים, הרצאות ומערכי שיעור, סיכומים, טבלאות, סרטים, צילומים ונתונים אמפיריים הוא חוסר הודאות המשפטי ביחס לזכויות יוצרים שחל עליהם ולשימושים המותרים בהם . ספריות ומרצים מתלבטים בשאלות כגון: האם מותר לסרוק פרק מספר ולהנגיש אותו בצורה דיגיטלית לסטודנטים לצורכי לימוד? האם מותר לסרוק מאמר שלם ולהנגיש אותו בצורה דיגיטלית לסטודנטים .

נוצר מצב שבשל חוסר הוודאות נעשה שימוש מועט מדי מחשש להפרת זכויות יוצרים וחשיפה משפטית מה שמכונה "אפקט מצנן".

על מנת להתמודד עם מצב זה הוקם על ידי הנציגים של המוסדות להשכלה גבוהה בארץ פורום "השכלה נגישה".
מטרתו של הפורום להגדיר עקרונית את העמדה המקובלת בקרב מוסדות אלה ביחס להגינות השימוש בחומרי לימוד באקדמיה. "שימוש הוגן" הוא עיקרון משפטי שמאזן בין ההגנה על זכות היוצרים לבין זכות המשתמשים . ההנחה היא ששימוש "הוגן" הוא מותר.

העקרונות שגובשו עד כה במסגרת פורום "השכלה הנגישה" עסקו בתחום של שמורים דיגיטליים ומקראות דיגיטליות, ומטרתם כפי שמצוין באתר הפרויקט " לסייע בשיפור הנגישות של חומרי הוראה ומחקר המוגנים בזכויות יוצרים בקרב המוסדות להשכלה גבוהה בישראל."

על עקרונות אלה אפשר לקרוא במסמך שגיבש הפורום "עקרונות פעולה שימוש הוגן בהוראה במוסדות להשכלה גבוהה"  שהתפרסם באינטרנט במספר אתרים כולל אתר מלמ"ד. . באתר זה יש קריאה לאמץ את מסמך עקרונות הפעולה ולנקוט להטמעתו.

אתר "השכלה נגישה"
מסמך עקרונות הפעולה