נגישות חומרים ב"גישה פתוחה" בספריות אקדמיות

מחקר מעניין בדק עד כמה ספריות מנגישות חומרים ב"גישה פתוחה" באמצעות הקטלוגים שלהם וערוצי ספרייה אחרים. המחקר שפורסם ביוני 2010 נעשה במסגרת עבודה לתואר שני בספרנות ב- Victoria University of Wellington.

במסגרת המחקר נערך סקר של מצאי ספריות אקדמיות בארה"ב שחברות בקטלוג המאוחד הבינלאומי – WorldCat . הסקר בדק עד כמה כתבי עת מהמדריך לכתבי עת בגישה חופשית – DOAJ כלולים במצאי הספריות. לאחר מכן הופצו שאלונים בקרב מאה ספריות שנמצאו בדרוג גבוה מבחינת מצאי חומרים ב"גישה הפתוחה". השאלונים בדקו את יחסן של ספריות אלו ל"גישה הפתוחה" .

מטרתו של המחקר הייתה להבין טוב יותר את הגורמים שמשפיעים על הכללת חומרים ב"גישה פתוחה" במצאי הספריות, ומהו יחס הספריות להנגשת חומרים "פתוחים" במצאי שלהם.

ממצאים עיקריים של המחקר:
• ל-54% מהספריות האקדמיות בארה"ב שחברות ב- WorldCAt יש לפחות רשומה אחת של כתבי עת מ- DOAJ
• ספריות עם מצאי גבוה יחסית של כתבי עת מ-DOAJ נמצאו בעלות גישה חיובית כלפי ה"גישה הפתוחה"
• נושא כתב העת מהווה שיקול חשוב יותר להכללתו במצאי הספרייה מאשר מודל ה"גישה" שלו
• למו"לים גדולים יותר שפועלים במסגרת ה"גישה הפתוחה" ייצוג גבוה יותר במצאי הספרייה מאשר מו"לים קטנים יותר.

המחקר יכול לסייע למו"לים ב"גישה פתוחה" להבין את מדיניות הספריות ביחס לחומרים פתוחים ולסייע להם לפתח אסטרטגיות פעילות להגדלת מספר הכותרים שלהם במצאי הספריות.

למחקר המלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *