מדיוני הכנס השנתי 2008 של ALA – עתיד הספריות, Open Access ועוד

הכנס השנתי של  American Library Association נערך השנה באנהיים, קליפורניה בימים  26.6 – 2.7 בנוכחות למעלה מ-20,000 משתתפים. בכנס נידונו נושאים אקטואליים ובעיות שעימן מתמודדות הספריות.

בנושא ה-Open Access נסקרו מאמציה ותלאותיה של אוניברסיטת קליפורניה ליישום מדיניות Open Access מאז 2004. במסגרת מאמצים אלו הוקמה וועדת סנט ייעודית לקידום הנושא, גובשה מדיניות שלא זכתה לתמיכה ב-2007, וכיום הסגל האקדמי, ספרנים ואנשי אדמיניסטרציה שוקדים על גיבוש גרסת מדיניות חדשה, בהשראת הניסיון שהצליח באוניברסיטת הרווארד. הומלץ לקחת בחשבון את הצרכים המיוחדים והייחודיים של הדיסציפלינות השונות ולשקול ערוצים נוספים שקשורים במו"לים, ספרי לימוד וקורסים פתוחים.
הייתה התייחסות בדיונים לאוניברסיטת הרווארד – שם הניסיון הצליח, החלוצה הייתה הפקולטה לאומנויות ומדעים, הפקולטה למשפטים הלכה בעקבותיה, ובית הספר לרפואה כנראה הוא הבא בתור. המפתח להצלחה הוא שמדיניות ה-Open Access תתפרש כאינטרס של אנשי הסגל.

מעניין במיוחד היה המושב שעסק בעתיד הספריות. הועלו הצעות שונות להתמודדות הספריות עם המציאות החדשה. נאמר שהספרייה צריכה להפוך מ"חנות מכולת" ל"מטבח" כלומר על הספרייה להפוך ממקום שבו ניתן למצוא חומר למקום שבו ניתן ליצור חומר.
הודגש הצורך בשיתוף פעולה בין הספריות כמו הקמת מאגר מידע משותף לשאלות יעץ, התמודדות משותפת עם המצב והקמת wiki משותף לכל התוכניות והרעיונות כדי שלא יצטרכו להמציא את הגלגל מחדש, הקצאת דומיין מיוחד – a.lib משותף לכל הספריות ושיתוף פעולה של הספריות בתחום התשתיות. כמו כן דובר על הצורך להבין יותר את צורכי משתמשי העתיד ולהתאים את שירותי הספרייה בהתאם, ולגלות פתיחות לאנשי מקצוע אחרים ולמשתמשי הספרייה.

בכנס נידונו גם נושאים נוספים כמו תפקידם המכריע של הספריות בשמירת הפרטיות של המשתמשים, גמישות בשימוש בתקציבים שנועדו לתמוך בספריות והפנית משאבים גם להדרכה ולשיווק ולא להתמקד רק בטכנולוגיה ועוד…

הדיונים בנושא Open Access
המושב בדבר עתיד הספריות
תפקיד הספריות בשמירת הפרטיות
דרישת הספריות לגמישות בהקצאת משאבים
סיקור כללי של הכנס, לפני הכנס, בזמן הכנס  ואחריו 

Amit Singhal על הפילוסופיה מאחורי שיטת דרוג תוצאות החיפוש של גוגל

Amit Singhal העומד בראש הצוות שעוסק בפתוח שיטת דרוג התוצאות בגוגל, כתב בתאריך 9.7.2008 פוסט בנושא, ובו שם את הדגש על ההיבט הפילוסופי של השיטה.
שיטת דרוג התוצאות בגוגל מורכבת מאוסף של אלגוריתמים שמטרתם למצוא את החומר הרלוונטי ביותר לשאילתה מסוימת. האלגוריתמים בהם נעשה שימוש בחיפוש הרגיל בגוגל מיושמים בשינויים קלים גם בשירותים אחרים של Google כמו תמונות, חדשות, מפות, ספרים ועוד.
שלושה עקרונות עיקריים עומדים מאחורי שיטת הדירוג:
1. שאיפה לרלוונטיות של תוצאות בכל ארץ ובכל שפה
2. פשטות
3. העדר התערבות ידנית

אשר לעיקרון הראשון – השאיפה היא שכל משתמש בכל שפה ובכל ארץ יקבל את התוצאות הרלוונטיות ביותר, מה שמכונה לעתים "no query left behind". כל שאילתה שמניבה תוצאות לא רלוונטיות מדרבנת את הצוות להכניס שיפורים עתידיים.

אשר לעיקרון השני – גוגל משתדלת לשמור על פשטות מבלי להתפשר על איכות התוצאות. פשטות זו מאפשרת למהנדסי התוכנה של גוגל להבין בדיוק מדוע דף מסוים דורג באופן בו הוא דורג בתשובה לשאילתה מסוימת, והבנה זו מאפשרת את שיפור המערכת. במסגרת מאמץ מתמשך זה נעשים מדי שבוע כעשרה שינויים בתחום דרוג התוצאות.

אשר לעיקרון השלישי – גוגל דבקה בעיקרון של אי התערבות ידנית בדרוג התוצאות משתי סיבות:
א. גוגל מאמינה שה-Web נוצר על ידי אנשים שיוצרים דפים וקישורים לדפים. גוגל משתמשת בתרומה אנושית זו של קהיליית האינטרנט באלגוריתמים שלה ואינה מתערבת ידנית בדרוג התוצאות, שכן כל התערבות תהיה סובייקטיבית. גוגל מאמינה שהידע של קהיליית האינטרנט שבא לידי ביטוי בדפי ה-Web והקישורים שבהם טובה מכל החלטה והתערבות סובייקטיבית.
ב. לעתים בעיה בתוצאות שאילתה מסוימת כרוכה בבעיה כללית, ופתרונה על ידי שיפור האלגוריתמים תפתור לא רק את הבעיה בשאילתה מסוימת זו, אלא גם בעיות אפשריות בשאילתות אחרות ולעתים בכל השפות.
יחד עם זאת יש לזכור שלגוגל מדיניות כתובה בכל הקשור לאיכות אתרים והיא באה לידי ביטוי בתוצאות החיפוש.

לכתבה המקורית

Interlibrary loans and academic research

בלוג "מידה במידה" של ספריית אוניברסיטת חיפה מציג את עבודת הדוקטורט של לין פורת, אחראית  צוות השאלה בין ספרייתית בספריה.
העבודה בדקה האם יש הבדלים בין חוקרים המשתמשים בהשאלה בין-ספרייתית ובין אלה שאינם משתמשים בשירות זה, והאם משתמשי השאלה בין-ספרייתית תופסים גורמים מסוימים כתורמים לשביעות רצונם מהפריטים שסופקו להם.
שאלת המחקר הראשונה ביקשה לדעת  מהם ההבדלים בין משתמשי השאלה ביןספרייתית ובין אלה שאינם משתמשים בשירות זה מבחינת הגורמים הבאים: א. תדירות השימוש בספריה ב. סגנון חיפוש המידע ג. מאפייניהם הדמוגראפיים כולל גיל, מגדר ושפת אם ד. הפרופיל האקדמי הכולל ותק, סטאטוס אקדמי (קביעות/קידום) רמת פרודוקטיביות ותחום אקדמי עיקרי.
שאלת המחקר השנייה ביקשה לדעת עד כמה משפיעים גורמים מסוימים על מידת שביעות הרצון שסופקו להם באמצעות שירותי השאלה בין-ספרייתית לפי הגורמים הבאים: א. עיון במקורות מידע משניים, ב. בחירת כותרים אינפורמטיביים או אינדוקטיביים (המצביעים על כוונת המחקר או על תוצאותיו) ג. התיעצות עם ספרני יעץ , ד. קבלת פרסומים בזמן .
בין יתר מסקנות המחקר מציינת לין, שלמרות תחזיות פסימיות לגבי עתיד השאלה בין- ספרייתית בספריות בשל השימוש הרחב בפרסומים אלקטרוניים באקדמיה, מחקר זה מראה ששירותי השאלה בין- ספרייתית אינם עומדים להיעלם בעתיד הקרוב. אומנם בתחום המדעים קיימת ירידה בביקוש למאמרים מספריות אחרות, אבל במדעי הרוח יש עליה בדרישה לספרים אזוטריים בשפות שונות שקשה להשיגם בלי ידע וניסיון מקצועי של ספרני השאלה בין-ספרייתית.
עיקר חשיבותו של מחקר זה הוא בתרומתו להכרה בשירות ההשאלה הבין-ספרייתית כשירות ספרייתי חיוני לחוקרים רציניים.

ברכות חמות ללין פורת אותה אני מכירה מימי לימודינו המשותפים באוניברסיטת בר אילן.
לתקציר המחקר
לעבודת הדוקטורט   (באנגלית)