תופעת ה- MOOC ותפקיד הספריות האקדמיות

שנת 2012  הוגדרה כשנת ה- MOOC     – Massive Open Online Courses  – קורסים מקוונים  שמועברים ע"י מיטב המרצים ופתוחים לציבור הרחב ברמה העולמית.

2 גורמים תרמו לתופעה – עלות גבוהה של הלימודים האקדמיים לצד התפתחות מודלים משופרים ללמידה מרחוק.  ראשיתה של התופעה כבר ב- 2011 באוניברסיטת סטנפורד אך שגשוגה של התופעה קשורה  בהקמת פלטפורמות צד שלישי ייעודיות לקורסים אלה:  EDx – חברה שלא למטרות רווח , Udacity  ו- Coursera  חברות שלמטרות רווח.  המשתתפים בקורסים מקבלים תעודות של הפלטפורמות השונות על לימודיהם, אבל כפי שמסתמן עד כה אין הכרה או קרדיט אוניברסיטאי . לעומת זאת נכרת מגמה של שילוב קורסים אלה במערכת ההוראה באוניברסיטאות . על פי מודל זה סטודנטים נדרשים  ללמידה עצמית של קורסים והזמן בכיתה מוקדש ללמידה מסוג שונה  שמסייעת בהטמעת החומר הנלמד. מן הראוי לציין שבקורסים אלה החומרים ומקורות המידע נבחרים על ידי המרצים ובדרך כלל ללא התייעצות עם הספרייה.

מצב זה  מהווה פתח הזדמנויות לספריות להשתלב בתהליך ההוראה בעיקר בתחום אוריינות המידע. החומרים בהם משתמשים הסטודנטים  בקורסים המקוונים המסיביים מטבעם הם חומרים פתוחים ותפקיד הספריות  לסייע למרצים בשילוב מדריכים ומקורות מידע פתוחים בקורסים . התועלת שתצמח מכך היא הגברת המודעות  לספרייה ומשאביה. .

מאמר שהתפרסם לאחרונה ב- D-Lib Magazine  שופך אור על התופעה עם דגש על ההיבט הספרני ושילוב שירותי הספרייה בה.

למאמר  המלא 

שירותי ספרייה בעידן הדיגיטלי

לרשת האינטרנט השפעה רבה על  הגישה למידע ושירותי הספרייה. דו"ח  של מכון המחקר פיו שהתפרסם בינואר 2003  כולל את ממצאיו של סקר   שמטרתו הייתה  לבדוק את העולם המשתנה של הספריות  כפי שבא לידי בפעילויות בספרייה ובשירותים שהמשתמשים היו רוצים לראות בה . הסקר הוא במסגרת מחקר מקיף יותר בנושא התפקיד שממלאות ספריות בקהילה . הסקר נערך בתקופה 15 באוקטובר  עד 10 בנובמבר 2012  בקרב 2252   אמריקאים בני 16 ומעלה. ממצאי הדוח כוללים גם דעות של ספרנים.

הסקר בדק  עמדות  וצפיות   מספריות ציבוריות והתמקד בנושא שירותי הספרייה בעולם הדיגיטלי  . נמצא שרבים מהמשתמשים  מעוניינים בהרחבת השירותים הדיגיטליים בספריות, אך הם  עדיין סבורים שחשיבותו של הספר המודפס נשמרת גם בעידן הדיגיטלי.

מממצאי הסקר:

 80%  מהנחקרים  סבורים ששירותי ההשאלה של ספרים הוא שירות חשוב מאוד שמספקות הספריות

80%  סבורים שספרני היעץ  חשובים מאוד בשירותי הספרייה

77% סבורים שגישה חופשית למחשבים ולאינטרנט הוא שירות חשוב מאוד של הספריות.

רבים  מהנחקרים מעוניינים בהרחבת שירותים טכנולוגיים , שירותי הדרכה  ובהרחבת אוסף הספרים האלקטרוניים.

בנושא פינוי ספרים בדפוס לטובת אולמות קריאה ומרחבים בספרייה למטרות אחרות  20%  סבורים שיש לעשות זאת , לעומת 39%  שמתנגדים לשינוי כזה.

הסקר כולל גם נתונים מעניינים על דפוסי השימוש בספריות ובאתרי הבית של הספריות, שימוש בטכנולוגיה ובאינטרנט בספריות ועוד,  עם התייחסות להווה ועתיד הספריות

 לדוח המלא

תודה לשרון חלבה-עמיר  על העדכון