Open Library – קטלוג חופשי פתוח לציבור, בחלקו בטקסט מלא, בעל מנשק וויקי

 Open Library הוא פרויקט שלא למטרות רווח של ארכיון האינטרנט, שממומן בחלקו על ידי ספריית קליפורניה. הפרויקט שם לו למטרה לקטלג את כל הספרים שאי פעם יצאו לאור – בין אם הם print או out of print, קבצי טקסט או קבצים סרוקים. בכך שונה הוא מפרויקט גוטנברג שכולל טקסטים של ספרים אשר זכויות היוצרים שלהם פקעו. כיום המאגר כולל 13,439,320 ספרים, מהם 234,857 בטקסט מלא. הספרים בטקסט מלא הם ספרים ששייכים לרשות הכלל (public domain) כלומר אינם כבולים בזכויות יוצרים.

שדות החיפוש האפשריים בחיפוש המתקדם הם: כותר, מחבר, נושא, ISBN, מ"ול, ותיאור, עם אפשרות להגביל את החיפוש לטווח מסוים של תאריכים ולספרים סרוקים בלבד. במנשק תוצאות החיפוש ניתן לקבל את כל הפרטים הביבליוגרפיים של כל אחד מהספרים, בד"כ גם תוכן עניינים ותצלום של הכריכה של הספר, גישה לטקסט המלא אם הוא קיים וקישורים למקורות מהם ניתן לרכוש את הספר או להשאילו. אם הספר קיים בטקסט מלא ניתן לחפש בתוך הטקסט המלא של הספר. ניתן לעדן את החיפוש על פי פילטרים שונים: גרסאות טקסט מלא (אם קיימות), מחברים, נושאים, מהדורות ומו"לים.
לדוגמה כאשר חיפשתי "Canterbury tales" קבלתי 757 ספרים, מתוכם 68 ספרים בטקסט מלא. המהדורות של הספרים נעו בטווח תאריכים מלפני 1920 ועד 1999 והם היו מ- 5 מו"לים שונים. יכולתי לעדן את השאילתה על פי הפילטרים שנמנו לעיל. צמצמתי את החיפוש לטקסט מלא. בחרתי באחת המהדורות בטקסט מלא (1860) וקבלתי את הטקסט המלא הסרוק של הספר. ניתן לדפדף בספר עמוד אחר עמוד, לקפוץ לעמוד מסוים או לתחילתו ולסופו של הספר. ניתן גם לחפש בתוך הספר, להוריד אותו ולהדפיסו.  

המנשק הוא מנשק וויקי והציבור הרחב, ספריות, אנשי מקצוע, מו"לים ומתכנתים נקראים לתרום. יש באתר מידע רב על הפרויקט – מידע כללי, הייחודיות של הפרויקט בהשוואה לפרויקטים דומים ושיטות המיון בהם נעשה שימושהטכנולוגיה בה השתמשו, מידע שקשור להיבט  הספרני של הנושא, מידע על הגופים המשתתפים בפרויקט כולל ספריות ומו"לים  והאופן בו ניתן לתרום.
בשל אופיו של הפרויקט שפתוח לציבור הרחב, מקווים מפתחיו שהוא יעודד את השימוש בספרים ובספריות, ותרומתן של הספריות לפרויקט חיונית.

לאתר הקטלוג 

2 תגובות בנושא “Open Library – קטלוג חופשי פתוח לציבור, בחלקו בטקסט מלא, בעל מנשק וויקי

  1. יפה שלום,
    למה הכוונה לתרום ?
    כיצד ?
    ומה לגבי זכויות יוצרים ,בעצם מה אפשר לתרום ומה לא ?

    בתודה
    רות

  2. שלום רות

    בכתובת http://openlibrary.org/about/help
    פירוט מלא כיצד ניתן לתרום לפרויקט. ביחס לספריות- מאחר שהמטרה של הפרויקט בעצם להיות קטלוג מאוחד של כל הספרים שיצאו לאור אי פעם – ספריות שהקטלוגים שלהם בפורמט MARC נקראות לשלוח את הקבצים לצורך העלאתם לפרויקט.

    בברכה
    יפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *