מו"לים ותמיכה בגישה פתוחה – המגמה נמשכת

היום, 5 בפברואר 2014  Wolters Kluwer Health – ספק מידע חשוב  בתחום רפואה ומקצועות הבריאות  הצהיר שהוא עומד לשנות את המודל הכלכלי של כתב העת  Medicine מכתב עת בתשלום על פי מנוי לכתב עת בגישה פתוחה.  בשנת 2014 יתקיים עדיין המודל הכלכלי הישן לצד קבלת מאמרים לכתב העת על פי המודל החדש ובשנת 2015 כתב העת יהפוך באופן מלא לכתב עת בגישה פתוחה על פי הרישיון הגמיש  creative commons 4.0 .  כתב העת ימשיך  לשמור על הסטנדרטים הגבוהים של כתב עת שפיט .

מן הראוי לציין שכתב העת medicine  נכלל באינדקס של   Medline  . האימפקט פקטור שלו על פי הדוח האחרון של JCR     הוא 4.233  והוא מדורג במקום ה- 18 בקטגוריה  General & Internal Medicine.

התשלום  עבור פרסום  מאמר -APC – יחול רק לגבי מאמרים שהתקבלו לפרסום והוא יכסה את הוצאות  השיפוט, עריכה, תחזוקה וארכוב.

הצהרה זו היא ברוח המגמה  המסתמנת של תמיכת מו"לים גדולים  במודל הגישה הפתוחה

להודעה בנושא

Edublog Awards – כלים ויישומי ווב חופשיים נבחרים

Edublog Awards הוא תמריץ  שראשיתו בשנת 2004 שמטרתו לקדם  בלוגים , אתרים וכלים בתחום החינוך . מדי שנה נבחרים על ידי קהל משתמשי הווב  בלוגים , אתרים וכלים נבחרים.

באתר  אפשר למצוא גם רשימה של  50  כלים/יישומים  חופשיים  בוווב שזכו לעלות לגמר השנה.  ביניהם יישומים מוכרים  : ,  twiitter  wordpress ,  dropbox , Google Apps for Education , Google Hangouts , Pinterest  ויישומים אחרים פחות מוכרים ביניהם כלים ליצירת וידאו , מצגות, תוכנות גרפיות ועוד

באופן זה Edublog Awards   מסייע לאנשי חינוך להתוודע לבלוגים אתרים וכלים שימושיים חדשים.

לרשימת כלי הווב החופשיים העולים לגמר

Horizon Report 2014 – טכנולוגיות ומגמות עתידיות שישפיעו על החינוך והמחקר

Horizon Project הוא פרויקט מחקר איכותני ששם לו למטרה לזהות ולתאר מגמות וטכנולוגיות שתהיה להן השפעה גדולה ביותר על החינוך, ההוראה והמחקר. הדוח המלא מתפרסם מאז 2002 מדי שנה בחודש פברואר.

הדוח מתאר מגמות וטכנולוגיות  שתעצבנה את אופן העבודה באקדמיה בשלושה טווחי זמן – שנה, שנתיים-שלוש ו4-5 שנים.

הדוח משנת 2014 הוא ה-11 בסדרה ונערך גם הפעם במאמץ משותף של NMC ו- ELI והוא עוסק במגמות, אתגרים והתפתחויות טכנולוגיות

על פי הערכות הדוח  לשנת 2014 ההתפתחויות הטכנולוגיות   שתזכינה למעמד דומיננטי בטווח הקרוב של שנה הן:

Flipped Classroom – מודל למידה שמארגן מחדש את חלוקת הזמן בכיתה ומחוצה לה באופן שארגון הלימודים עובר מהמרצים לסטודנטים והמרצה הופך למנחה שמתאים עצמו לצורכי הסטודנטים. . על פי מודל זה זמן הלימודים בכיתה מוקדש ללימוד אקטיבי יותר מבוסס פרויקטים שבהם הסטודנטים לומדים יחדיו. .

Learning Analytics יישום ה-big data בתחום החינוך  –. תחום מתפתח שיאפשר ניתוח נתונים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות למען הבנה טובה יותר של תהליכי הלמידה וההוראה כדי לאפשר להתאים טוב יותר את ההוראה לצרכים האינדיבידואליים של הסטודנטים

הטכנולוגיות שתזכינה למעמד דומיננטי בטווח של 2-3  שנים הן: הדפסת תלת מימדית שמאפשרת ליצור דגמים תלת מימדיים.

משחקים  ומִשׂחוּק (gamification)    ובתחום החינוך  למידה מבוססת משחק

ובטווח של 4-5 שנים – quantified self – התופעה שצרכנים מסוגלים לעקוב אחר מידע  שרלוונטי לפעילויות היום יומיות שלהם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת למען שיפור איכות החיים שלהם

ו- virtual assistants  – שימוש באינטליגנציה מלאכותית ועיבוד בשפה טבעית כדי לשפר פעילויות יום יומיות כגון בחירה של מסלולי נהיגה הטובים ביותר, ארגון תיבות הדואל  ועוד

פירוט נוסף על יישום טכנולוגיות אלו בתחום החינוך , מגמות  ואתגרים מרכזיים בתחום החינוך  , דוגמאות ומקורות נוספים לעיון בדוח המלא