מאגר מאו" ר – מאגר אובייקטי-למידה ברשת

MAOR –  Meta-data and Object Repository – מאגר חומרי למידה ברשת שהושק לאחרונה הוא פרי שיתוף פעולה שיתוף פעולה של איגוד האינטרנט הישראלי, משרד החינוך ומחב"א (מרכז החישובים הבינאוניברסיטאי).

על פי מה שנכתב באתר ” מאו"ר מאפשר למרצים, מורים ותלמידים במגזרים השונים למצוא חומרי למידה המתאימים לצרכיהם ביתר קלות, תוך שימוש חוזר במשאבים שכבר פותחו ויצירת חומרי לימוד חדשים על בסיס תכנים קיימים. השימוש במאגר יאפשר לבנות ביתר קלות מערכי שיעור מגוונים, המשלבים חומרי למידה שונים המותאמים לצורכי הלמידה" .

על פי מה שנכתב ב-ISOC-IL בשטח – גיליון יוני 2010 " המאגר כולל קורסים ושיעורים שלמים, מצגות, סימולציות, קטעי וידאו ואודיו, תרגולים ומטלות, עם אפשרות לבצע הערכת עמיתים (peer review) ותוספת של חוות דעת משתמשים. המאגר המורחב מכיל כיום למעלה מ- 30,000 אובייקטי למידה המיועדים לבתי הספר, למוסדות ההשכלה הגבוהה ולציבור הרחב. "

האתר כולל  מנשק חיפוש בסיסי ומתקדם שדרכו אפשר להגביל את החיפוש על פי מגוון שדות: מילות מפתח, כותרת, כתובת, קהילה, קטגוריות נושאיות, שפה, סוג אובייקט, פורמט, מערכת ניהול למידה, איתור אובייקט לפי מחבר, איתור אובייקט לפי תרומות הקהילה, טווח תאריכים ועוד.. כמו כן יש כמה אופציות למיון התוצאות : על פי כותר, מחבר, תאריך הוספה ותאריך שינוי.
תוצאות החיפוש כוללות תיאור מפורט של האובייקט: מחבר, סוג אובייקט, תאריך הוספה, תאריך שינוי, מלות מפתח, דרישות טכניות, שפה, זכויות יוצרים ועוד.

אל המאגר

 

 

גישה פתוחה לחומר מדעי – תמונת מצב לשנת 2009

הרבה מאמרים מכתבי עת מדעיים היום זמינים דרך האינטרנט דרך כתבי עת חופשיים (מסלול ה"זהב") או דרך מאגרים פתוחים (המסלול ה"ירוק").

נשאלת השאלה איזה חלק מכלל כתבי העת המדעיים זמין ב"גישה פתוחה" בטקסט מלא ועד כמה חוקרים מפקידים מאמרים במאגרים פתוחים. תשובות על שאלות אלו יכולות להיות בעלי ערך לאלה שמממנים את המחקרים, למנהלי אוניברסיטאות ולמו"לים.

מחקר שהתפרסם ב- 23 ביוני 2010 ב- PLoS ONE יכול לתת מענה לשאלות אלה.
מטרות המחקר היו – להעריך כמותית את הספרות המחקרית השפיטה בכתבי עת שזמינה ב"גישה פתוחה", לבדוק את התפלגות הספרות על פי שני המסלולים – מסלול ה"זהב" והמסלול ה"ירוק" וגם על פי תחום מחקר.

נבדק מדגם אקראי של 1837 כתבי עת חופשיים בטקסט מלא ונעשה שימוש במנוע חיפוש. מתוך מאמרים שיצאו לאור ב- 2008 , 8.5% היו חופשיים באתרי המו"לים. 11.9% נוספים שנמצאו דרך מנועי חיפוש מגדילים את האחוז ל- 20.4%.

התפלגות הפרסומים בגישה פתוחה על פי תחום מחקר מלמדת שמדעי האדמה תופסים את המקום הראשון – 33%, וכימיה את המקום האחרון – 13%. מבחינת מסלול הפרסומים נמצא שברפואה, ביוכימיה וכימיה הפרסום בכתבי עת ב"גישה פתוחה" שכיח יותר. בכל שאר התחומים ההפקדה במאגרים פתוחים הוא יותר דומיננטי.

תוצאות המחקר מלמדות שלגישה הפתוחה יש השפעה על הזמינות של ספרות מדעית ושקיימים פערים בין תחומי המחקר השונים. שיטות המחקר וכלי המחקר שפותחו יכולים לשמש בסיס טוב למחקרים נוספים אורכיים ( לונגיטודינליים) .

למחקר