אוסף ד"ר יעקב פייטלוביץ לחקר עדת "ביתא ישראל"

אוסף פייטלוביץ ממוקם בספרייה המרכזית של אוניברסיטת תל אביב בקומה ב' ונפתח מחדש לקהל.

בשנת 1974 קבלה אוניברסיטת תל-אביב מעירית תל-אביב את אוספו המדעי של ד"ר יעקב פייטלוביץ. היום האוסף נמצא בספרייה המרכזית באוניברסיטה.

ד"ר יעקב פייטלוביץ נולד בשנת 1881 בלודג' שבפולין ונפטר בשנת 1955 בתל אביב. הוא למד מזרחנות והיה בקיא בשפה העברית, שפות אירופאיות שונות, וכן השפות באתיופיה, כמו: געז, אמהרית, תיגרית ועוד. הוא הקדיש את חייו ליהודי אתיופיה החל משנת 1904, אז הגיע במשלחת מחקר לאתיופיה, ועד לאחרית ימיו. הוא תרם רבות לבניית הזהות העצמית של אנשי "ביתא ישראל". פעילותו היוותה, למעשה, בסיס להעלאת אנשי הקהילה לארץ במסגרת "מבצע משה" ו"מבצע שלמה".

ד"ר פייטלוביץ עסק בעיקר בחינוך ויסד בתי ספר לאנשי "ביתא ישראל". הוא חקר גם את המנהגים הדתיים של אנשי "ביתא ישראל", הצליח להשפיע עליהם להתקרב למצוות היהדות והכיר להם את התלמוד, עד כדי כך, שבהשפעתו שינו בני "ביתא ישראל" את מנהגיהם הדתיים. הוא חיזק את יהודי אתיופיה ונתן להם תקווה בהתנגדותם למיסיונרים, שביקשו לנצרם. לשם כך כתב חמש איגרות: אגרת פלשים, אגרת שלום, אגרת מבשר, אגרת תנחומים ואגרת אחווה, וחילק אותם בכפרים, עם קריאה ליהודים להישאר בדתם היהודית ולא להיכנע ולהתנצר.

האוסף כולל:

• מאות ספרים בנושא קרן אפריקה ואתיופיה.

• כ-40 כתבי יד בשפות אתיופיות.

• ארכיון היסטורי בנושא יהדות אתיופיה.

הארכיון ההיסטורי כולל: כתבי עת, תדפיסים ועיתונים, תצלומים, אלפי מסמכים בשפות שונות, כרוניקות של מלכי אתיופיה ומסמכים היסטוריים אחרים, מסמכים שונים וספרי דת, יומנים שלו, מפות של אתיופיה, מסמכים ומכתבי תנחומים לזכרו, הספדים מהאזכרה של ד"ר פייטלוביץ ועוד.

שעות הקבלה באוסף הם:

יום א' בין השעות 14 – 18.

יום ג' בין השעות 9 – 13.

2 תגובות בנושא “אוסף ד"ר יעקב פייטלוביץ לחקר עדת "ביתא ישראל"

  1. ההיי יעקב,חבל שלא חכרתי אותך גיבור,גיבור כמוך שניכנס לשלטון דיקטטורי- אז להוצאי את ביתא ישראל של יהודי אתיופיה?אך יחד אם זאת מדוע אין לך רחובות על שמך בארץ ישראל?אפילו ליונה שלנו שהוציאתה אותו מהגולה ותלמידך שהיה יש לו רחובות על שימו וגם מתנסים על שימו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *