דרך ארוכה עברנו מאז תחילת שנות ה-80 בהן החלו הספריות לעבור מקטלוג כרטיסים לקטלוג ממוחשב ולאפשר לציבור גישה לקטלוג ציבורי מקוון (OPAC – Online Public Access Catalogue). שינוי חל גם בדימוין של הספריות, הדימוי של הספריות כשמרניות ומיושנות הולך ונעלם.
הספרייה כיום, ממוקדת משתמש, מציבה את המשתמש במרכז, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. זהו בעצם תמהיל של שירותי ספרייה מסורתית ושירותי רשת מתקדמים.
"דור הקטלוגים החדש" עשיר בשירותים: דפי שער ותוכן עניינים של ספרים, יכולות אינטראקטיביות, שימור שאילתות, צורות שונות של פלט, אפשרויות של RSS ועוד.
כידוע הספריות באוניברסיטת תל-אביב עומדות לעבור בקרוב לגירסה 18 של קטלוג "אלף" שהוא שיפור של הגירסה הנוכחית, אך עדיין זה לא "הדור הבא". (חלק מהספריות האוניברסיטאיות בארץ כבר עברו לגירסה זו).
השינויים המרכזיים מבחינת משתמש הקצה הם:
ILL גירסה חדשה המייעלת את תהליך העבודה בהשאלה בין-ספרייתית
הגדרת SDI וקבלת תוצאות במייל או ב-RSS
Rank-הצגת תוצאות לפי הרלוונטיות שלהם
EShelf – מאפשר ניהול תיקיות ושמירת פריטים גם אחרי יציאה מהמערכת.
הקטלוגים שהם בבחינת "הדור הבא", נותנים גישה ליותר תכנים ומציעים פונקציות מורחבות המבוססות על התכונות של מנועי החיפוש הפופולאריים כמו גוגל ואמזון ("אמזוגל"): דירוג תוצאות, תיקון טעויות כתיב והיגיון, תצוגה מבוקרת של תוצאות עם deduplication , ביקורות של קוראים, הצעות לחיפושים נוספים, קישור לטקסט מלא וכו'.
קטלוג מהדור החדש, בנוי פחות כמו קטלוג- רשימת מצאי, ויותר- כמו מאגר מידע.
מתי נזכה גם אנחנו בקטלוג כזה…? זה כנראה עוד יקח זמן ….
להלן מספר דוגמאות של קטלוגים מתקדמים, שרובם נמצאים בגירסת "בטא" ומוצגים באתרי הספריות ככאלה, לצד הקטלוגים הקלסיים.
לחיצה על כל Logo תציג את הקטלוג מתוך אחת הספריות בעולם.
לקריאה נוספת:
Thinking About Your Next OPAC
Front end focus
Fishing for Information: the Next-Generation OPAC
About Next Generation OPACs
A "Next generation" library catalog
רחל שלום רב
קראתי בעיון את הכתבה שלך וברצוני להבהיר כי אני מזדהה עיה במלואה.
החברה שבבעלותי פיתחה את תוכנת עלי כותרים המתקדמת, אשר בשנה האחרונה נמכרה בישראל יותר מכל תוכנה אחרת.
אשמח להציג בפנייך את תוכנת עלי כותרים, המהווה פורטל של הספריה, אשר מכיל בתוכו גם את כל המנגנונים הנדרשים לתפעול יעיל ומתקדם של הספריה וכן יכולת להציג כל מאגר תוכן אחר, שהספרניות מבקשות לשלב בפורטל. המערכת מאפשרת להקים באמצעות בסיס נתונים יחיד, קטלוג מרכזי ומשותף למספר לא מוגבל של ספריות, ובכך לייעל את עבודת הקטלוג ולהוזיל עלויות באופן משמעותי. התוכנה נבנתה באורינטצייה של מתן שירות ללקוחות, כמקובל בתוכנות CRM מובילות.
כל מרכיבי התוכנה, הינם אינטרנטיים בלבד. כמו כן, קיימים באופן מובנה המנגנונים שציינת בכתבה שלך, כגון מחולל סקרים, חדשות, מנגנוני דירוג, פורומים, צ'אטים וכו' (לצערי, עד כה, הספריות שרכשו את עלי כותרים, בחרו שלא להפעיל את מרבית המנגנונים המתקדמים שפורטו לעיל).
את יכולה לראות לדוגמה את דף השער של הספריות בעיריית גבעתיים
http://libraries.israel.net
יפתח כהן
054-4-201050