דו"ח ALA בנושא מצב הספריות בארה"ב ב- 2012 התפרסם באפריל 2012. הדוח כולל מידע על מצב הספריות השונות בארה"ב : ספריות ציבוריות, ספריות בתי הספר וספריות אקדמיות. דגש בדוח על נושא הספרים האלקטרוניים ורשתות חברתיות
בהקשר של הספריות האקדמיות נושא מפתח הוא פיתוח אוריינות המידע של הסטודנטים.
Learning analytics שמוגדר כ- "the interpretation of a wide range of data produced by and gathered on behalf of students in order to assess academic progress, predict future performance, and spot potential issues " יהיה נושא שבו יתמקד הממסד כולל ספריות אקדמיות בארבע חמש השנים הבאות. בהקשר זה ACRL פרסמה ב- 2011 את Standards for Libraries in Higher Education שמדגיש את החשיבות של הערכת התרומה של הספריות ליעילות המוסד.
ספריות אקדמיות עסוקות בהיערכות מחודשת של חלל הספריות , העברת אוספים והיערכות של צוות העובדים בסביבה אלקטרונית. כמו כן ספריות אקדמיות מקבלות על עצמן תפקידים חדשים בתחומים: הוצאה לאור, וניהול מידע באופן שיבטיח שהמידע המחקרי יישמר לטווח רחוק לשימוש חוזר ושימור (data curation)
בספריות כולן – אקדמיות ואחרות גדל השימוש ברשתות חברתיות וכלים של ווב 2.0 כדי ליצור קשר עם המשתמשים . היישומים פייסבוק וטוויטר נמצאו יעילים במיוחד לא רק בהגדלת הנראות של משאבי הספרייה אלא גם ביצירת יחסי אמון עם המשתמשים
לגבי ספרים אלקטרוניים – מספר הספריות בארה"ב שמשתמשות בספרים אלקטרוניים גדל בחמש השנים האחרונות מ- 38.3% ב- 2007 ל- 67.2% ב- 2011
מחירי הספרים האלקטרוניים עלו. בנושא השאלה של ספרים אלקטרוניים – למרות שנתוני ההשאלה של ספרים אלקטרוניים עדיין נמוכים בהשוואה לספרים המודפסים בהרבה ספריות חל גידול בנתוני ההשאלה של ספרים אלקטרוניים. מכשירים ניידים כולל קוראים אלקטרוניים ומחשבי לוח נמצאים ב- 27.8% מהספריות . בהרבה מקרים השאלת ספרים אלקטרונית נמנעת בשל ענייני תאימות של קוראים אלקטרוניים, המורכבות בהורדת ספרים אלקטרוניים , נושאים שקשורים לזכויות יוצרים וזמינות של כותרים פופולריים