ספריות אקדמיות והסגל באוניברסיטאות – עבודה בצוותא לקידום ערכה של הספרייה

מחקר  שנערך ביוזמת    SAGE ובדק את ערכן של ספריות אקדמיות לסגל  ההוראה והמחקר התפרסם ביוני 2012. המחקר  התבסס על חקר  8 מקרים מסקנדינביה, ארה"ב ואנגליה בתקופה ינואר – מאי 2012. המושג ערך יכול להיות מוגדר  מכמה היבטים כגון הערך למשתמשים, הערך למוסד האב, הערך הכלכלי- עלות תועלת. המחקר הנוכחי  התמקד  בערך של הספריות האקדמיות למחלקות האקדמיות בפרספקטיבה גלובלית.   באווירה של  מצוקה כלכלית להרבה ספריות בעולם היכולת להראות את השפעתן וערכן הוא קריטי.

מטרתו של המחקר הייתה לספק לקהילת הספרנים  באקדמיה הבנה טובה יותר של הקשר בין ספריות אקדמיות והסגל האקדמי ולזהות דרכים מעשיות לקדם  ולשפר את יחסי העבודה ביניהם.

2 שאלות  מרכזיות  בנושא זה הן : האם ספרנים מבינים היטב  את הצרכים של סגל ההוראה והמחקר והאם הספרנים מקדמים את השירותים והמשאבים שלהם והשפעתו של קידום זה על תפיסת הספרייה בקרב הסגל.

 מממצאי המחקר  :

  • ספרנים מבינים את צורכי המשתמשים במובן הרחב ומספקים שירותים לענות על צרכים אלו.
  • שילוב הדרכות לאוריינות מידע, גם כחלק אינטגרלי מפעילות   ההוראה   מוערכים מאוד על ידי סגל ההוראה.
  • התמיכה במחקר פחות אינטגרלית  אבל יש ראיות לשיתוף פעולה בין הספרנים וסגל המחקר בתחומים של סקירת ספרות ואצירת מידע. פגישות אישיות  בשאיפה לתת  מענה לצרכים ספציפיים  יכולות  להעלות את ערכם של הספרנים .
  • שיתוף פעולה עם סגל ההוראה והמחקר נמצא  יעיל לקידום  את הספרייה, וערכה

מהמלצות המחקר:

המלצות לספרנים:

  • לקדם את ההכרה  ברלוונטיות של מיומנות הספרנות לסביבת המידע הדיגיטלית
  • להגיע למשתמשים באמצעות שיפור התקשורת , יחסים אישיים
  • ללכת מעבר לתחום המוכר  לדוגמה לפתח מיומנות בהוראה ושיווק.

 המלצות למנהלים

  • לתמוך בקידום ופיתוח הצוות על ידי מתן הזדמנויות הדרכה מתאימות
  • לאסוף ראיות על ערך שירותי הספרייה –  בהיבט הכמותי והאיכותי.  כך למשל ספרנים יכולים להראות את ערכן לסגל ההוראה והמחקר על ידי תאורו במונחים של תועלת כגון חסכון בזמן ושיפור האיכות של מטלות הסטודנטים
  • לתעד את התהליכים והאסטרטגיות לשיתוף פעולה עם סגל ההוראה והמחקר באופן שאפשר  יהיה לשחזרם בקלות. וויקי היא פלטפורמה טובה לכך

המלצות למוסדות

  • להכיר בתרומתה של הספרייה על ידי מעורבותה בכל הדרגים  כולל סגל אקדמי בכיר וההנהלה הבכירה במוסד
  • להכיר בסטטוס של הספרנים והמידענים  כשווה ערך לזה של צוות ההוראה והמחקר.

 למחקר המלא

One thought on “ספריות אקדמיות והסגל באוניברסיטאות – עבודה בצוותא לקידום ערכה של הספרייה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *