לכל מי ששולט במנועי חיפוש יש השפעה עצומה על גולשי האינטרנט. מנועי החיפוש ומי שעומד מאחוריהם יכולים לעצב את מה שאנחנו נקרא ונשמע ולהחליט את מי להשמיע.
אין ספק שנכון להיום גוגל הוא מנוע החיפוש המוביל. לכן, אין זה מפתיע שיחידים, חברות ואפילו ממשלות מנסים להשפיע על תוצאות החיפוש בו על מנת להתאים אותן למטרותיהם.
דוגמה בולטת היא המונח: Jew
בשנת 2004 התוצאה הראשונה שהתקבלה בחיפוש מונח זה היה האתר jewwatch.com שמציג את עצמו כ"נווה-מדבר של חדשות לאמריקאים אשר סובלים עכשיו מהצנזורה מעוררת השנאה של הכיבוש הציוני" ומכיל מגוון רחב ביותר של תוכן אנטישמי. פעיל יהודי, שהיה מודאג ממיקומו הראשון של אתר זה בגוגל, ביקש מ גולשים מכל העולם לקשר את המילה Jew למאמר בויקיפדיה , שהיה ממוקם במקום השני . למרות ניסיונות של ארגונים ניאו-נאצים להריץ מחדש את Jew Watch , כיום ויקיפדיה מובילה בתוצאות.
ניסיונות שליטה בתוצאות מנועי החיפוש היו תמיד, אך המקרה של jew הוא חריג , כי בפעם הראשונה ניסיון כזה הוביל לתגובה של גוגל, שהוסיפה הערת Offensive Search Results לאתר. גוגל היתה יכולה להוריד את Jew Watch מהתוצאות בקלות, אבל זה לא מה שהם עשו. גוגל אינה מתערבת בתוצאות באופן עקבי, לעומת יאהו שמחזיקה אלפי עובדים ומתנדבים על מנת לעבור על האתרים ולקטלג ולמיין אותם.
התגובה של גוגל אומרת: אל תאשימו אותנו, האשימו את המחשב. אבל האם זה נכון? הרי מתכנתיה מחילים על המנוע שורה של קריטריונים כגון, כל קישור מ-weblog שווה מספר x של נקודות, דפים שגילם פחות משבוע מקבלים 10% בונוס. בשורה התחתונה , עובדי גוגל מעדיפים שתוצאות החיפוש ישקפו את העדיפויות של הגולש, והם משפרים כל הזמן את האלגוריתמים על מנת לספק לו תוצאות רלוונטיות. לגוגל יש את האופציה לעצב תוצאות ולהעדיף אתרים ומסוימים על פני אחרים , וזאת בעצם הדילמה שעומדת בפניה.
לצערי ולצער רבים אחרים תוצאות החיפוש של גוגל לא בדיוק זהים לתוצאות האלגוריתמים. לדוגמא, גוגל כעת משווקת את knol באגרסיביות:
http://www.seobook.com/google-knol
וזו גם דוגמא אחת. רצוי גם לציין שחלק מהתוצאות עם כמות גבוה של חיפושים מקבלים מודרטור של ממש.
בנוסף, עוד אין לאף אחד הבנה ברורה של מה עומד מאחורי הקידום המטורף שגוגל עושה לויקיפדיה. פשוט תעלומה.