החלטתה של מועצת הפקולטה לאמנויות ולמדעים באוניברסיטת הרווארד ב-12 בפברואר 2008 לפרסם את המאמרים המדעיים של חבריה ברשת ולאפשר גישה חופשית לכל הציבור, הפכה אותה לחלוצה בתחום בארה"ב.
ביוני 2008, אנשי הסגל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת סטנפורד הלכו בעקבותיה של אוניברסיטת הרווארד והחליטו פה אחד לאמץ מדיניות שתחייב את פרסום המאמרים המדעיים שלהם, באופן שיהיו נגישים באופן חופשי לציבור הרחב.
על פי דבריו של John Willinsky, פרופסור לחינוך באוניברסיטת סטנפורד וחסיד גישת ה-Open Access שהגיש את ההצעה לחברי הסגל – ההצעה, בניגוד למשוער, התקבלה ללא כל קושי ובהתלהבות, מה שמעיד על שינוי בהבנה, במודעות וברגישות לנושא.
תרמו לשינוי בגישה ולאישור מדיניות ה-Open Access ללא בעיות, מספר גורמים :
האווירה הכללית של פתיחות ברשת האינטרנט
תחושת האחריות של חברי הסגל בדבר הצורך לשתף את מחקריהם עם עמיתים בתחום
המחקרים שהולכים ומתרבים אשר מצביעים על כך שה-Open Access מרחיב את קהל הקוראים ואת הסיכויים של מאמר להיות מצוטט.
John Willinsky סבור שמדיניות ה- Open Access בתחום החינוך חיונית, שכן נגישות המחקר המדעי של אנשי החינוך לציבור הרחב ולקהיליית החינוך תסיע בקבלת החלטות הנוגעות לבתי הספר.
לאחר אישור מדיניות ה-Open Access על ידי אנשי הסגל, הנושא הועבר לעיון היועץ המשפטי של האוניברסיטה, וזה נתן לה את ברכתו בסוף יוני. כעת שוקדים על ביצוע המדיניות הלכה למעשה.
ההחלטה של בית הספר לחינוך לאמץ את מדיניות ה-Open Access עוררה התעניינות בנושא בקרב גורמים נוספים בקמפוס. עד כה בית הספר לאומנויות ומדעים הביע עניין, אף הוא, לאמץ מדיניות זו ו- Willinsky מקווה שגם אחרים יצטרפו.
לכתבה המלאה בנושא
פרטים על השתלשלות העניינים באוניברסיטת הרווארד