מעמדן ועתידן של הספריות בכלל אקדמיות וציבוריות בעידן הדיגיטלי הוא נושא שראוי למחקר ודיון.
התפקיד של הספריות האקדמיות והציבוריות משתנה בעידן הדיגיטלי.
Webcast מתאריך 23 לאפריל 2013 עוסק בעתיד ספריות המחקר במאה ה-21. ההרצאה שמתבססת על ניסיונם של ספרנים עוסקת במגוון נושאים כגון: שינויים בהרגלי מדיה, אתגרים באירכוב, גישה פתוחה וזכויות יוצרים, חיפוש, MOOC ועתיד הספרייה הפיזית. תודה לשרון עמיר חלבה על העדכון
גם תפקידן של הספריות הציבוריות משתנה. מחקרים מקיפים של מכון פיו שמו להם למטרה ללמוד את התפקיד המשתנה של ספריות ציבוריות ומשתמשי הספריות בדור הדיגיטלי. הם נערכו ב- 3 שלבים שהתמקדו בנושאים הבאים:שינוי מצב הקריאה, שירותי הספרייה והעדפות המשתמשים בספרייה. מסמך שהוגש ל-ALA במאי 2013 מהווה סיכום עיקרי הממצאים ומדגיש את כוחן של הספריות והרלוונטיות שלהן.
הספריות נתפסות כחשובות- 91% טענו שהספריות חשובות לקהילות שלהם, 76% טענו שהספריות חשובות להם ולמשפחותיהם.
הספריות מוערכות בעיקר על ידי ההורים. 94% מההורים דווחו שהספריות חשובות לילדים ו- 79% תארו את הספריות כחשובות מאוד
שירותים של הספרייה שנתפסים כחשובים הם: השאלה- 80%, יעץ-80%, גישה חופשית למחשבים ולאינטרנט – 77%, וחללי למידה שקטים- 76% .
אחוז גבוה של השימוש במחשבי הספריות הוא לצורכי מחקר .,
קריאה של ספרים אלקטרוניים ושימוש בקוראים אלקטרוניים נמצאים במגמת עליה .
ממצא מעניין הוא שלא כול שירותי הספרייה מוכרים- רק 22% דווחו שהם מכירים את כול או רוב שירותי הספרייה , 31% דווחו שהם לא מכירים הרבה או לא מכירים בכלל את שירותי הספריות שלהם.
עוד אפשר ללמוד מהמסמך על הסיבות לעלייה ולירידה בשימוש בשירותי הספרייה.