ספריות אקדמיות והגישה הפתוחה – דו"ח מקיף

תנועת הגישה הפתוחה  צוברת תאוצה .מעניין מה השפעתה של תנועה זו על הספריות ? מה תפקיד הספריות האקדמיות במסגרת תנועה זו?

נושא זה נדון באפריל 2012  במפגש  שולחן עגול של המ"ול sage  ו- British Library.  בדיונים אלה בהם השתתפו 14 נציגים  מאנגליה, אירופה, ארה"ב והמזרח התיכון נטלו חלק גם ספרנים בכירים.

באוגוסט  2012  פורסם הדוח המלא של הדיונים. והוא כולל מידע  במגוון נושאים:

  • מצב  תנועת הגישה הפתוחה בעשור הבא
  • השפעת תנועת הגישה הפתוחה על עתיד המחקר ההוראה והלמידה
  • השפעת תנועת הגישה הפתוחה על שירותי הספרייה
  • השלכות תנועת הגישה הפתוחה על התקציבים
  • מיומנויות וכישורים שנדרשים מהספרנים  במסגרת תנועת הגישה הפתוחה
  • הגדרת אסטרטגית ספרייה
  • תפקיד הספרייה בעתיד

הדיונים והדוח  נסקרו גם  בבלוג של SAGE

מהדוח עולה שבמהלך הדיונים זוהו מספר היבטי מפתח בנושא תפקיד הספריות האקדמיות בעתיד תנועת הגישה הפתוחה.

תפקידי המפתח של הספריות בכל הקשור למידע  יישארו  כפי שהיו עד כה אך יחול  שינוי בדגשים ובדרכים בהם יתבצעו התפקידים.

אספקת שירותי אוריינות מידע ותפקיד מתווכי מידע   יישאר תפקיד חשוב של הספריות האקדמיות. השינוי המשמעותי יהיה בפיתוח אוספים. ככל שהתכנים יהיו חופשיים במסגרת הגישה הפתוחה כן תפחת החשיבות של אחזקת אוספים מוסדיים. תהיה מגמה גוברת לשתף שירותי תמיכה וגילוי בין הספריות והמוסדות . המושג של ספרייה אינדיבידואלית שעומדת בפני עצמה עומד להיעלם.

ספרנים צריכים להיות מעורבים ויצירתיים נוכח דפוסי הצריכה והגישה למידע  המשתנים של החוקרים והסטודנטים. לספריות יהיה תפקיד מפתח בניהול שירותים כגון מאגרים מוסדיים., עזרה ויעץ  לחוקרים  בכל הקשור  לזכויות יוצרים,  שימור וניהול מידע-על  ושירותי המלצה לסטודנטים  בכל הקשור לחומרי הקריאה של סטודנטים אחרים.

לאור זאת אין ספק שהספריות תשארנה   מרכיב חשוב בתהליך המחקר במוסדות שלהם ומעבר לכך.

כפי שנכתב במסקנות הדוח:

With a willingness to be creative and to support users in new ways through communication, collaboration and tools, academic libraries should remain an important component of the research process in their institutions and beyond.

לדוח המלא

One thought on “ספריות אקדמיות והגישה הפתוחה – דו"ח מקיף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *