הרעיון המרכזי בווב הסמנטי הוא להרחיב את הווב הנוכחי שקריא ומובן על ידי אדם באופן שמכונות מחשבים יוכלו אף הם להבין אותו. מחשבים יוכלו לחפש, לעבד, לשלב ולהציג את התכנים בצורה יותר משמעותית ואינטליגנטית.
תיאור מפורט של מנוע חיפוש סמנטי, הארכיטקטורה ואופן פעילותו אפשר למצוא במאמר :
Searching and browsing Linked Data with SWSE: The Semantic Web Search Engine
אבני היסוד של הווב הסמנטי כגון אונטולוגיות כבר קיימים היום וה- W3C אחראי לתקנים והפצתם.
W3C מקיים זו שנה עשירית מדי שנה כנס בינלאומי בנושא הווב הסמנטי שמטרתו לשתף תוצאות מחקרים עדכניים בתחום ולהציג יישומים חדשים כבסיס לדיון ולשיתוף. השנה הכנס התקיים בבון גרמניה באוקטובר 2011 בתאריכים 23.10 -27.10 . דווח על כל אחד מימי הכנס עם קישורים לפירוט יתר אפשר למצוא באתר semanticweb.com . בכנס התקיימו סדנאות והדרכות והרצאות במגוון נושאים בנושא. הנושאים נתונים מקושרים ואונטולוגיות תפסו מקום מרכזי.
ענן תגיות שמשקף את נושאי ההרצאות בשנת 2011 לעומת הנושאים בכנס הראשון ב- 2001 יכול לשקף ולשפוך מעט אור על ההתפתחויות במשך השנים בנושא. השנה המונח DATA מופיע בגדול, המונח ONTOLOGY שומר על מקומו בשני הכנסים לעומת זאת המונח WEB שהופיע ב- 2001 כמעט נעלם השנה והמונח query שלא הופיע ב- 2001 כן מופיע השנה.
הרצאת מפתח ביום הרביעי בכנס בשם : 10 Years of Semantic Web:
does it work in theory?
יכולה לעזור לנו להבין יותר את ההתפתחויות. המצגת של ההרצאה אף היא זמינה באתר .
במסגרת הכנס הודיעו על הזוכים ב- Semantic Web Challenge 2011 – תחרות בין יישומים שונים בווב הסמנטי . מטרת התחרות היא להדגים לכול את יכולותיו של הווב הסמנטי ומה הוא יכול לתת ולתרום, לתת הזדמנות לחוקרים להציג את עבודתם ולהשוותה לאחרים ולעודד את המחקר הנוכחי למטרות מתקדמות יותר על ידי הצגת המצב הנוכחי.
אחד היישומים שזכה בפרס הוא BOTTARI יישום שמדגים ניתוח של מדיה חברתית מבוססת מיקום באמצעות טכניקות של הווב הסמנטי.
עיון בחומרי הכנס מאפשר לנו להבין יותר את ההתפתחויות בתחום. מידע נוסף שוטף ומחקרי בנושא אפשר למצוא בכתב העת בגישה פתוחה : Journal of web semantic
זה למעשה עוד דרכים לניווט בין התכנים באתר, השיטות הכי מוכרות הם טיימליין (סדר כרונולוגי של התוכן) וענן תגיות, קיימות עוד שיטות כמו גאוטגינג, ארכיון תכנים לפני שנה/חודש/יום, חיפוש מאונדקס או הצעת תכנים רלוונטים.