מחקר-על בנושא התנהגות חיפוש מידע בעידן האלקטרוני

דו" ח מחקר-על מענייןJISC Digital Information Seeker בנושא התנהגות חיפוש בשם "The Digital Information Seeker: Report of findings from selected OCLC, RIN and JISC user behaviour projects," בן 61 עמודים פורסם בפברואר 2010 על ידי JISC . המחקר התבסס על 12 מחקרים אחרונים שנערכו באנגליה וארה"ב בשנים 2005 – 2009 בנושא התנהגות החיפוש בעידן האלקטרוני. מחקר זה ניסה להשוות בין ממצאי המחקרים השונים מתוך מטרה להגיע למסקנות כוללניות.

המחקרים עליהם התבסס מחקר זה הם:
Perceptions of libraries and information resources – OCLC, December 2005

College students’ perceptions of libraries and information resources -OCLC, April 2006

Sense-making the information confluence: The whys and hows of college and university user satisficing of information needs -IMLS/Ohio State University/OCLC, July 2006

Researchers and discovery services: Behaviour, perceptions and needs– RIN, November 2006

Researchers’ use of academic libraries and their services – RIN/CURL, April 2007

Information behaviour of the researcher of the future – CIBER/UCL, commissioned by BL and JISC,
January 2008

Seeking synchronicity: Evaluating virtual reference services from user, non-user and librarian
perspectives
– OCLC/ IMLS/ Rutgers, June 2008

Online catalogs: What users and librarians want – OCLC. March 2009

E-journals: Their use, value and impact  – RIN, April 2009

JISC national e-books observatory project: Key findings and recommendations JISC/UCL, November
2009

Students’ use of research content in teaching and learning – JISC, November 2009

User behaviour in resource discovery – JISC, November 2009

ביחס לספריות, המחקר הגיע למספר מסקנות:
• ספריות חייבות להתאים עצמן לשרת בה בעת אוכלוסיות מגוונות עם צרכים שונים
• הספריות חייבות להתאים את שירותיהן לצפיות המשתמשים במקום לנסות לעצבן מחדש
• מערכות ספרייה צריכות להראות ולתפקד כמנועי חיפוש כמו גוגל ויאהו
• מידע-על באיכות גבוהה חשוב ביותר לאחזור המידע
• לתדמית ולנוכחות של הספרייה בעיני המשתמשים חשיבות רבה, ולכן ספריות חייבות לשווק עצמן ואת משאביהן באופן טוב יותר בקרב הקהילה.

מסקנות מרכזיות נוספות:
• בקרב סטודנטים ומרצים קיימים הבדלים דיסציפלינריים בהתנהגות המחקר
• מהירות ונוחות חשובים לכל המשתמשים ללא קשר לניסיון ולדיסציפלינה
• כתבי עת אלקטרוניים חשובים מאוד למחקר בכל הרמות
• גוגל ומנועי חיפוש בכלל תופסים מקום מרכזי

ממצאים נוספים בדוח המלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *