הוראת מקורות ראשוניים – דו"ח חדש של JSTOR ו-CHOICE

ב-16.11.23 נערך וובינר של JSTOR ו-CHOICE (חטיבת ההוצאה לאור של ה-ACRL) במסגרתו הוצג למשתתפים דו"ח חדש שנקרא Special report: Nine insights to boost primary source instruction.

כשמו, דו"ח זה עוסק בהוראה עם מקורות ראשוניים מנקודת מבט של ספרנים ואנשי סגל/הוראה.

הדו"ח מחולק ל-3 חלקים:

  1. סקירת ספרות – תפקיד הספרן בהוראת עבודה עם מקורות ראשוניים (אוספים וכו'); ההבדל בין מקורות ראשוניים דיגיטליים ופיזיים; היבטים של Discoverability ושילוב בין מקורות ראשוניים למשניים. בחלק זה יש דגש מרכזי על שיתוף פעולה בין ספרנים לסגל הפקולטה כמפתח להצלחה בהוראת מקורות ראשוניים בעיקר עבור סטודנטים ברמת התואר הראשון.
  2. סקר – במסגרת הדו"ח נערך סקר בקרב ספרנים ואנשי סגל באוניברסיטאות שבמסגרתו ניסו העורכים להבין מהם האתגרים או הפערים שמונעים שימוש ראוי במקורות ראשוניים, בעיקר דיגיטליים. בסקר זה עלו כמה תובנות מעניינות מאוד, למשל: ההבדלים המשמעותיים בין ממשקי החיפוש השונים בכל מאגר כחסם לאיתור מקורות ראשוניים (שמובילים בסופו של דבר להעדפה של חיפוש בגוגל); החוסר המשמעותי בתיאור ההקשר המתאים של המקור הראשוני בתוך המאגר כגורם מעכב; רמת האוריינות הדיגיטלית הנמוכה של דור ה-Z כגורם מעכב בעבודה עם מקורות (62% מהספרנים בסקר תיארו זאת כגורם מעכב. ציטוט מעניין בתרגום חופשי: "תלמידי תואר ראשון מדור ה-Z, אשר רגילים שאלגוריתם מגיש להם חומרים באופן ספונטני, אינם מפגינים בקיאות בניסוח של חיפושים או בניווט באתרים ובסיסי נתונים שדורשים מהם ליזום ולחפש באופן עצמאי ואיטרטיבי. דבר זה מהווה בעיה באיתור חומרים, ובאופן ספציפי חומרים דיגיטליים שאינם זמינים במאגרי נתונים שאותם סטודנטים כבר מכירים").
  3. ראיונות – סדרה של 5 ראיונות עם ספרנים ואנשי הוראה. גם בחלק זה מודגשת חשיבות השת"פ בין ספרנים למורים. בנוסף, מודגשת גישת ה"פיגומים" (Scaffolding). לדוגמה, שילוב של ספרן ב-3-4 משיעורי הקורס, כאשר בכל שיעור עוסקים בסוג אחר של מקור ראשוני.

בסופו (או תחילתו) של הדו"ח יש תשע המלצות מרכזיות:

הגברת שת"פ בין ספרנים לאנשי סגל; שילוב של ספרנים בהוראה ובתכנון הקורסים; לימוד משולב של מקורות ראשוניים ומשניים; המשך השקעה בלימוד אוריינות דיגיטלית; העצמת אוריינות מקורות ראשוניים; הקניית כלים לחיפוש שיכולים להתאים למספר רב של ממשקים שונים; שיפור של ממשקי החיפוש בצד הספריות והמאגרים; הוספת הקשרים מתאימים בתוצאות החיפוש; שיווק יכולות הספרייה/ספרנים בקרב הפקולטה.

הדו"ח (45 עמ') מעניין ושווה קריאה, גם אם מוזכר בו רק בקצרה הפיל שבחדר, דהיינו כל נושא הבינה המלאכותית הגנרטיבית. ניתן לעיין בדו"ח המלא כאן בוובינר ניתן לצפות כאן.