הוצאה לאור בגישה פתוחה עם Drupal

מאמר מעניין שהתפרסם בגיליון האחרון – 31 לאוקטובר 2011 של Code4ib Journal מתמקד ביתרונות ובחסרונות של תוכנת Drupal כפלטפורמה להוצאה לאור של פרסומים בגישה פתוחה. המאמר מתאר את המקרה של אגוד הספרנים בקולרדו -Colorado Association of Libraries  CAL,  שבחר בפלטפורמה Drupal להוצאה לאור של הרבעון שלו Colorado Libraries .

מאז 1975 איגוד הספרנים בקולרדו מוציא לאור את הרבעון Colorado Libraries שמתמקד בנושאים ספרניים מקומיים ואחרים. בינואר 2009 בשל בעיות תקציב הוחלט בהנהלת האיגוד להפסיק זמנית את הוצאתו לאור של הרבעון שיצא עד אותו זמן בגרסה מודפסת .

בינואר 2010 הוחלט לחדש את ההוצאה לאור של הרבעון והפעם בפורמט אלקטרוני ובגישה פתוחה. השיקולים היו שיקולי עלות בעיקר, אך גם שקולים של נראות ונגישות. באשר לעלויות, ההערכה הייתה שהעלויות יהיו אחוז אחד בלבד מהגרסה המודפסת – 325 דולר עלות שנתית לעומת 26400 דולר בגרסה המודפסת. כמו כן נטען שהפורמט החדש הוא ירוק וידידותי יותר לסביבה, נגיש יותר לבעלי מוגבלויות , אפשר יהיה לכלול בו תמונות , גרפים ותרשימים צבעוניים שעלותם גבוהה בפורמט המודפס ואפשר להכניס תיקונים לאחר הפרסום.

לצורך פרסומו של כתב העת בפורמט אלקטרוני ובגישה פתוחה נבחנו 3 פלטפורמות כאופציות:
Open Journal Systems (OJS), WordPress, ו- Drupal—the Drupal E-Journal module.

לבסוף נבחרה הפלטפורמה Drupal – פלטפורמה לניהול תוכן בקוד פתוח – שכוללת מודול ייעודי להוצאה לאור של כתבי עת – the Drupal E-Journal module. מודול ייעודי זה פותח על ידי ספרן , מפתח מ- CERN research . במאמר מתוארים המודולים השונים במערכת והפונקציונליות שהם ממלאים בתהליך ההוצאה לאור של כתב העת . כמו כן המאמר מונה יתרונות של המערכת לעומת הפורמט המודפס כולל אלמנטים חברתיים שמאפשרים שיח תקשורתי עם הקוראים. לאור נתוני השימוש בכתב העת נראה שעניין הנראות השיג את מטרתו.

לצד היתרונות מוצגים גם האתגרים שעמדו במעבר מהגרסה המודפסת לאלקטרונית. על כל אלה ומידע נוסף אפשר למצוא במאמר המלא .

2 תגובות בנושא “הוצאה לאור בגישה פתוחה עם Drupal

  1. כותבים למגירה? אנחנו יודעים כמה מחשבה, זמן ואהבה השקעתם ביצירות הספרותיות שלכם. היצירות, שממש עכשיו מונחות במגירה, מחכות שמישהו ייתן להן הזדמנות אמיתית לצאת לאור ולהפוך לספר. זהו חלומו של כל יוצר ואנחנו נשמח להגשים אותו יחד אתכם.
    סטימצקי ו- Orange פותחות בפניכם את החממה הספרותית, שהוקמה במיוחד עבורכם הכותבים למגירה. עכשיו, אתם יכולים להוציא את היצירה שלכם לאור ולפרסם אותה במסגרת ה"חממה הספרותית", שתחשוף אותה למיליוני קוראים בישראל, הן כספר דיגיטלי ברשת Orange והן כספר מודפס בסטימצקי.
    כיום על מנת להוציא לאור ספר יש לעבור מספר שלבים:
    בדרך כלל אנשים שולחים את היד להוצאות הספרים בישראל– 95% מהספרים נפסלים בשלב זה בשל שיקוליים מסחריים ושיקולי תוכן גם יחד.
    לכן אנשים פונים להוצאות אשר תמורת מימון עצמי מאפשרות להוציא את הספר לאור. בדרך כלל מדובר בעלויות שבין 30 – 40 אלף שקלים, ואז צריכים למצוא מפיץ שמורשה לעבוד עם סטימצקי, גם אז אין הבטחה שהספר יילקח לחנויות הרשת ואין הבטחה לגבי תצוגתו בחנויות.
    גם החממה הספרותית, מאפשרת להוציא לאור ספר במימון עצמי . אולם בניגוד להוצאות האחרות סך עלות הפקת והדפסת הספר נעה בין 15-25 אלף שקלים (המחיר תלוי מספר עמודים ומספר עותקים שהסופר בתיאום עם ההוצאה מחליט להדפיס). מדובר בהוצאה לאור של ספר דיגיטלי מוצפן לצד ספר מודפס שיוצג במדפים ייעודים ובבולטות בכל 140 חנויות רשת סטימצקי. מעבר ליתרון הבולטות בחנויות, היתרון נוסף הוא עניין זכויות היוצרים. בחממה הספרותית זכויות היוצרים נשארות אצל הסופר, עם חתימת החוזה אנו מבקשים בלעדיות של שנה אחת בלבד על מכירת הספר בחנויות. זכויות היוצרים חייבות להיות שייכות למחבר ואינן עוברות לחממה הספרותית גם בתקופת החוזה.
    שלבי תהליך ההפקה ב"חממה הספרותית" הם – חתימה על חוזה, לקטורה, עריכה לשונית, עימוד, הגהות, עיצוב כריכה והדפסה (ללא עריכה ספרותית).
    כמו כן התהליך קצר יותר בפרויקט "החממה" – אצלנו לוקח כחודשיים מתחילת התהליך עד שהספר יוצא לאור לראשונה.

    נשמח אם תקחו חלק בפרויקט!
    אלונה זמיר,
    מנהלת החממה הספרותית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *