Google ו- Microsoft – השקתם של כלים חופשיים להערכה מדעית

גוגל השיקה בחודש שעבר כלי להערכה מדעית שמושתת על גוגל סקולר – Google Scholar Citations. כלי זה מאפשר לחוקרים לעקוב אחרי הציטוטים למאמרים שלהם. מחברי המאמרים יכולים באמצעותו לעקוב אחרי אלו שמצטטים אותם, לקבל בצורה ויזואלית תמונת ציטוטים לאורך זמן ולחשב מספר מדדי ציטוט.. חוקרים יכולים ליצור ולתחזק פרופיל ציבורי של רשימת המאמרים שלהם. פרופיל ציבורי זה יופיע בתוצאות של גוגל סקולר כאשר יחפשו את שם החוקר.

כיום Google Scholar Citations הוא בשלבי בחינה עם מספר קטן של משתמשים, והכוונה לאפשר את השימוש בו חופשי לכול. אפשר להירשם כדי לקבל מידע מתי הכלי יהיה זמין לכול. המדדים שהוא מאפשר בשלב זה הם : h-index , i10-index וסך כל הציטוטים. יש לזכור שהכלי מושתת על האינדקס של גוגל סקולר ומספר הציטוטים והמאמרים של המחברים לקוחים מהאינדקס שלו ומתעדכנים אוטומטית בכל עת שהאינדקס מתעדכן. יחד עם זאת הכלי מאפשר למחבר שליטה בנושא אם אינו מעוניין בעדכון אוטומטי של מאמר מסוים.

במקביל, מנוע החיפוש המדעי של מיקרוסופט,שלו כלי דומה ל- Google Citations Report ,הוסיף בחודשים האחרונים מספר כלים שמושתתים על ניתוח הציטוטים – מגמות פרסומים ודרוג של חוקרים מובילים בתחום. אך למרות המאפיינים הרבים של פלטפורמה זו לגוגל סקולר יש את היתרון של גודל האינדקס שעל פי דעתם של חוקרים הופכים את המדדים שלו לאמינים ומדויקים יותר.

מכול מקום, עם הצטרפות ענקיות החיפוש לתחום זה של ניתוח והערכה מדעית והשקתם של כלים חופשיים שיאפשרו לחוקרים סטטיסטיקות ציטוטים, ויזואליזציה של רשתות המחקר ומעקב אחר שדות המחקר החמים – אין ספק שמיפוי עולם המדע יהיה קל יותר מבעבר, ואנשי מדע ומוסדות מחקר יוכלו אולי להיות פחות תלויים בפלטפורמות קיימות יקרות.

לכתבה ב- nature news

למידע בגוגל על GSC

לכתבה ב- Scientist

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *