האם הווב מת –  מנועי חיפוש , רשתות חברתיות והנייד – ביחד או לחוד?

 

יפה אהרוני

הווב שבעיקרו מורכב מאוסף דפי html מהווה רק חלק מרשת האינטרנט. מאז שנת 2000 הווב נמצא בנסיגה וחלקיו האחרים של האינטרנט מהווים מקור למידע אחד ממקורות המידע העולים הם יישומי המובייל. יישומים אלה שמכונים אפליקציות נייטיב הן אפליקציות סגורות שמורידים למכשירים הניידים.

 השימוש בטלפונים חכמים ומחשבי לוח נמצא בעלייה ועמו גם השימוש באפליקציות. על פי תחזיות חברת המחקר גרטנר  מדצמבר 2011 ,בשנת 2014 ימכרו מִילְיַארְד טלפונים חכמים - מספר כפול מתחזיות המכירה של מחשבים אישיים באותה שנה יש לכך השלכות על  השימוש באפליקציות לעומת השימוש בווב. עם גידול השימוש במכשירים ניידים  גדל השימוש באפליקציות נייטיב  סגורות שמספקות שירותים קלים למשתמשים על חשבון השימוש בווב הפתוח - המשתמשים משתמשים ברשת האינטרנט אך לא בווב . מספר האפליקציות היום גדול , וחוזים ששנת 2013 תהיה שנת השיא מבחינת המכירות של האפליקציות.על פי תחזיות גרטנר  מדצמבר 2011 בשנת 2015 פיתוח אפליקציות ייעודיות לסמרטפונים ולמחשבי לוח יעלה על פיתוח פרויקטים למחשבים אישים ביחס של 4  ל-1.

 במקביל לגידול בשימוש בטלפונים ניידים    אנו עדים  לשימוש  הולך וגובר ברשתות חברתיות  שאף הן סגורות למחצה. על פי גרטנר עד 2014 יחליפו הרשתות החברתיות את שירותי הדוא"ל ככלי העיקרי למטרות תקשורת בין-אישית עבור 20% מהמשתמשים העסקיים.

 

כל זה  מוביל לכאורה למצב של  נסיגה בווב הפתוח  לטובת מערכות סגורות או סגורות למחצה ולכך יכולות להיות השלכות שליליות על מנועי חיפוש ומעמדם בווב על כל ההשלכות שיש לכך לגבי המידע למשתמש. מעמדם של מנועי החיפוש תלוי במעמדו של הווב שכן עיקר הטכנולוגיה שלהם מתבססת על הזחלנים שסורקים את הווב הפתוח שרובו כולל דפי html.

 

לאור מצב זה והמפנה החשוב בעולם הדיגיטלי מווב פתוח לפלטפורמות סגורות שמשתמשות ברשת האינטרנט לתעבורה אך לא בדפדפן לתצוגה אין פלא שכתבת שער ב- Wired magazine in 2010 בשם  "The Web Is Dead. Long Live the Internet"  חוזה נסיגה במעמדו של הווב .

אזהרה דומה נשמעה מפיו של ממציא הווב עצמו  Tim Berners-Lee  בגיליון  דצמבר 2011  של Scientific American:

“The Web as we know it is being threatened,” adding that it “could be broken into fragmented islands.”

                         

 מאז נושא זה שנוי במחלוקת  ומעורר ויכוחים ודיונים על מעמדו של הווב ברשת האינטרנט וההשלכות לגבי מנועי חיפוש.,  והיום מומחים רבים סבורים שהיתרונות של הווב רק גדלים.

פיתוח המובייל ווב (לעומת יישומי המובייל) הוא צעד בכיוון חיזוק מעמדו של הווב  , ו HTML5 ו- CSS3 הם אמצעים לכך וגם פתרון לבעיות נגישות אחרות של מנועי חיפוש למידע . בווב הנייד הכוונה לאפליקציות ואתרים למכשירים ניידים שנמצאים בווב, הגישה אליהם היא דרך הדפדפן ואין צורך להורידם למכשיר הנייד. היתרון הגדול של הווב הוא שהוא מבוסס סטנדרטים שמאפשרים אינטראופרביליות שבאה לידי ביטוי גם  באפליקציות  שמתאימות לכל סביבה. שלא כאפליקציות נייטיב סגורות של הנייד שמותאמות למערכת הפעלה מסוימת  אפליקציות ווביות מתאימות לכל סביבה . אין צורך בקוד שונה לכל אחת ממערכות ההפעלה של הנייד – IOS, Android, BlackBerry, WebOS אלא קוד אחיד יכול לשמש את הפלטפורמות השונות. מבחינת חווית המשתמש – החוויה של אפליקציות ווביות משתפרת והופכת להיות דומה לאפליקציות נייטיב . מהפכת ה- html5 מאפשרת יצירה של תכנים דינמיים ואפליקציות ווביות אינטראקטיביות שמאפשרות שיפור בחוויה זו של המשתמש. 

 

לאור יתרונות אלה נשמעות כיום תחזיות שאפליקציות נייטיב לנייד הן זמניות וברות חלוף שכן העתיד טמון בווב הנייד במיוחד עם פיתוחו של ה- html5 בכנס האינטרנט הישראלי 2011 בפאנל המעניין בנושא האינטרנט הנייד אופיר לייטנר חזה אף הוא את השימוש שיגדל ב- html5 ובעקבות כך את דעיכתם של האפליקציות בעתיד לטובת הווב הנייד

דעות אלה של המומחים באו לידי ביטוי גם  בסקר של Pew Internet Project  שנערך בתקופה  August 28 and October 31, 2011  ואשר תוצאותיו פורסמו בסוף מרץ 2012. רוב המומחים שהשתתפו בסקר מאמינים שבהשוואה לאפליקציות נייטיב הווב חשוב ושימושי הרבה יותר וממלא תפקיד דומיננטי בפעילות המקוונת של המשתמשים

הם מאמינים שמהפכת הנייד, הפופולאריות של אפליקציות ייעודיות, מוניטיזציה של מוצרים ושירותים מקוונים וחידושים במחשוב ענן כל אלה יזינו את מהפכת הווב ויהפכו את הווב  הפתוח לדומיננטי יותר מאי פעם  בחיי המשתמשים, ושהסטנדרטים של html5 , רוחב פס ורשתות אלחוטיות  משחקים כולם לטובת הווב.

 

על פי דעות מומחים באותו סקר גם אם  הווב הנייד לא ישיג דומיננטיות  לעומת אפליקציות הנייטיב  אין ספק שתימצא דרך לאפשר תקשורת בין האפליקציות , הפיכתן ליותר דמויות ווב והגברת הנראות שלהן  על ידי מנועי חיפוש.

 

תהליך זה שחוזים אותו דומה לתהליך   שאנו עדים לו היום בכל הקשור לאינטראקציה בין  מנועי החיפוש והרשתות החברתיות.  

 

הרשתות החברתיות נחשבות למערכות סגורות   בווב,  אך  הנראות של המידע בהן מבחינת המשתמש   גדלה.

מנועי חיפוש מבינים שקשרים חברתיים  מהווים פוטנציאל להגדלת הרלוונטיות של תוצאות החיפוש. זוהי הסיבה  שמנועי חיפוש  - Google , Bing , BlekkoDuckDuckGo  שלבו  מידע חברתי מרשתות חברתיות בתוצאות החיפוש שלהן.

 

שילוב זה של מידע מרשתות חברתיות הוא תוצאה של הסכמים  בין מנועי החיפוש והרשתות החברתיות. גוגל מאמצת לאחרונה מודל חדש – שילוב  הרשת החברתית שלה google+  בתוצאות החיפוש שלה.

 

מן הראוי לציין  שמנועי חיפוש ייעודיים לחיפוש מידע חברתי מתווספים חדשות לבקרים וחושפים את המידע מהרשתות החברתיות למשתמש. מדיניות זו של מנועי החיפוש הכלליים לשלב מידע חברתי בתוצאות מנועי החיפוש שלהן  מגבירה את הנראות  של המידע החברתי למשתמש.

 

מהנאמר לעיל  עולה  שהתלות בין מנועי חיפוש רשתות חברתיות והנייד היא גדולה ויכולה לנוע לכיוון חיובי ושלילי  מבחינת מעמדו של הווב, מנועי החיפוש  והמידע למשתמש, אך המגמה המסתמנת היא אופטימית של שילוב ולא ניתוק. אפשר לומר בנימה אופטימית שהאיים השונים באוקיינוס הווב אינם מבודדים והתעבורה ביניהם   אפשרית  .

 

לצד מגמה זו של שילוב ותעבורה בין האיים השונים בווב אנו עדים היום גם למספר מגמות חיוביות נוספות מבחינת המידע בווב והמשתמש – תנועת הגישה הפתוחה נמצאת בעלייה מתמשכת, רשתות חברתיות מאפשרות את שיתוף המידע כולל מידע אקדמי ברשתות חברתיות אקדמיות,  וחזון הנתונים המקושרים הולך וקורם גידים כל אלה יהפכו את המידע לא רק לפתוח יותר אלא גם לחופשי, משותף ומקושר  יותר ואין ספק - המשתמש הוא הנשכר העיקרי.   

 

.